Att göra egen vaniljkräm eller vaniljsås är förvånansvärt enkelt. Tål man inte mjölk eller själv vill välja om den ska innehålla tillsatser, eller helt enkelt själv vill bestämma hur söt den ska vara. Ja, då är det enklast att göra den från grunden.

Här är ett recept som jag hittade på Lyckeby Potatismjölsförpackningarna för några år sedan, som jag modifierat lite grann. Idag har potatismjölet tydligen bytt namn till Kockens, men det är samma recept… När jag började koka egen vaniljsås, berodde det på att min son inte tålde mjölk. Men receptet är så enkelt att jag fortfarande ofta rör ihop min egen sås eller kräm. Ingredienserna är ju både billiga och sådana som man oftast ändå har hemma… Blir det något över står den sig några dagar i kylen. Om det nu blir något kvar, det blir det sällan hos oss… 🙂  Men det passar till tårtor, efterrätter till vardags likväl som fina desserter till fest.

Vaniljkräm/vaniljsås (4 port.)

Ingredienser:

  • 1 ägg
  • 2 msk socker (valfri sort)
  • 2 msk smör (alt. olja eller mjölkfritt margarin)
  • 2 msk potatismjöl
  • 3 dl (för kräm) alt. 6 dl mjölk (för sås) (alt. havremjölk; havremjölk eller vanlig mjölk kan drygas ut med lite vatten om det som finns hemma inte riktigt skulle räcka till…)
  • 3 tsk vaniljsocker (alt. äkta vanilj/vaniljsocker)

Rör/vispa samman alla ingredienser, utom vaniljsockret, i en tjockbottnad kastrull.  Koka upp under omrörning (det bränns lätt vid, det kan hastigt koka över). Tag genast bort kastrullen från plattan när första bubblan syns. Låt svalna. Rör då och då (för att skin inte ska bildas). Rör ned vaniljsockret när krämen/såsen kallnat.

