Hel kyckling är ganska billig mat (29:-/kg tycker jag är ok, trots benen man får på köpet…). Eftersom min yngste är mycket förtjust i kyckling, äter vi det nog åtminstone varannan vecka och därför följer det alltid med en hel kyckling hem, när det är extrapris i affären…

Av den anledningen finns det nästan alltid en färsk rå kyckling i vårt kylskåp… som jag inte har lust att laga (fryst kyckling kräver mer planering än vad som fungerar i vår vardag av oregelbundna arbetstider och extra timmar med kort varsel). Det är ju förhållandevis lång tillagningstid på den.

Som ett extra irritationsmoment lider jag även av ”rå-kyckling-skräck” vilket innebär att jag helst inte vill ta i den och att jag när en rädsla att jag ska råka lägga redskapen jag använt vid tillagningen på något ställe där ev. bakterier klättrar (vilket de förstås inte gör på riktigt- men inför min inre syn ser jag små äckliga kryp – vilket bakterier heller inte är – som krälar sig fram mot något vi ska äta… ) .

Ett tag tillredde jag inte kyckling alls. De få gångerna vi åt kyckling blev det ”Stinas kyckling” eller färdiggrillad. Men under min första graviditet kunde jag inte längre äta Stinas kyckling. Jag fick kväljningar. När sonen väl var född, ratade han konsekvent Stinas kyckling. I den ”vevan” läste jag boken ”Den hemlige kocken” och såg på Pluss på TV, där man visade att fryst kyckling fylldes/mörades med  bl.a. vatten. När sonen visade sig inte tåla mjölk fick jag dessutom börja läsa innehållsförteckningar. Färdig kyckling hade långa innehållsförteckningar, vilket brukar betyda att man får med sådant man oftast inte behöver.

Vid något tillfälle tillredde jag färsk kyckling själv.  Sonen åt det – till min stora förvåning. Det fick mig att börja fundera en del…på vad halvfabrikat egentligen innehåller… Stinas kyckling är säkert inte av så dålig kvalitet – jag har inte brytt mig om att undersöka det närmare, men eftersom det är mer ekonomiskt att laga det barnen äter, samt att det är billigare att köpa en rå kyckling och laga den själv från grunden, har jag fortsatt med det…och hela familjen tycker att det smakar godare med egen hemlagad kyckling.

Nu lider jag fortfarande av skräck för kycklingbakterier och därför har jag ägnat mig en del åt att hitta olika sätt som förenklar hanteringen. Det enklaste tycker jag är att antingen koka eller ugnsteka den hel. Då behöver man bara ta ur kycklingen ur förpackningen, skölja den under kranen i kallt vatten och sedan lägga den i grytan eller ugnsformen. Sedan tvättar jag händerna med stor omsorg…  😉  

Jag har slutat att pensla kycklingen, och häller ingredienserna på den direkt och fördelar det med en vanlig matsked i metall (som jag sedan diskar i diskmaskinen…). Och det har fungerat förvånansvärt bra. Fort går det också 🙂  Det enda som tar lång tid är tillagningstiden i ugnen eller på spisen, vilket kräver att man är hemikring. Och det är här mina vardagsproblem börjar.

På sista tiden har jag kommit hem allt senare från jobbet och då finns inte tiden att vänta på maten. Tyvärr. Inte orken att laga flera rätter heller.  Att jag numera jobbar långa dagar är ju på sätt och vis ett lyxproblem. Att vara arbetslös och i bästa fall leva på a-kassa är faktiskt en värre utmaning. Fast det är förstås inte roligt att komma hem sent nästan varje kväll när man har barn i dagisåldern… Jag tycker heller inte att det jobbiga är att jobba många timmar, utan det jobbiga är att inte veta på förhand hur lång arbetsdagen kommer att bli. Det är svårt för barnen att inte veta om de ska bli hämtade före mellanmålet eller om de ska blir sist kvar på dagis. Eller om det i värsta fall är en snäll släkting eller bekant som kommer – istället för mamma och pappa som inte hann till dagis i tid – eller än värre – inte ens hinner hem till läggdags… Planeringen hemma är numera mycket flytande och består mest av en rad olika reservplaner…

Så det är tur att det är lång hållbarhet på rå kyckling… Kycklingen jag köpt i början av veckan fick bli söndagskyckling istället för vardagsmat. Men god blev den! Och idag blev det en ny variant/recept.

Vi hade fått färska nektariner (som jag pga pollenallergi/korsallergi mot stenfrukter bara tål tillagade) som jag behövde använda. I kylen fanns även färsk salladslök och apelsiner som sett sina bästa dagar 😉 . Vad kunde man hitta på av detta? Tja, jag kom att tänka på något recept jag någon gång lagat där man hade använt frukt, honung, ingefära, och koriander, som blev väldigt gott. Så jag provade det och kycklingen blev mild men smakrik och lite annorlunda…riktigt gott faktiskt. Det tyckte t.o.m. barnen som först var mycket misstänksamma över kombinationen nektariner och kyckling… så här är receptet:

Ugnstekt kyckling med nektarin och salladslök (4 -6 port.)

Ingredienser:

  • 1 hel rå kyckling (receptet bör fungera även med fläskkotlett eller fläskkarré)
  • 2 nektariner (alt. persikor eller ca 3-6 plommon)
  • 1 knippa salladslök (alt. gul lök)
  • 1 apelsin (alt. citron eller lime)
  • ca 3 msk olivolja (alt. annan värmetålig olja)
  • ca 2-3 msk flytande honung (alt. vanlig honung eller brunt socker)
  • ca 1/4-1/2 tsk ingefära
  • ca 1 krm koriander
  • ca 1 krm – 1/2 tsk salt
  • några stjälkar torkad rosmarin (alt. färsk eller ca 1-2 tsk torkad på burk – torkade stjälkar är ett bra sätt att ta tillvara en torkad kryddväxtplanta – det är ju inte alltid de överlever inomhus 😉 )
  • ca 3 krm 5 sorters peppar (alt. vanlig svart eller vit peppar)
  • 1/2 dl vatten

Förvärm ugnen till 175 grader C. Häll ca 1 msk olja en ugnsform. Antingen kan man smörja formen med pensel eller helt enkelt vända och vrida lite på formen och ta hjälp av tyngdlagen tills oljan fördelat sig… (det är inte så noga eftersom kycklingen innehåller fett vilket smälter allteftersom i ugnen när man har en förhållandevis låg temperatur).  Skölj kycklingen under kranen i kallt vatten. Lägg den i formen. (Tvätta händerna noga). Ringla över 1-2 msk olja.

Skölj lök och nektariner. Skär dem i bitar (ca 1-2 cm stora). Bland ihop dem i en skål och rör ned honung. Pudra över lite ingefära, koriander, salt och peppar (tag en del av kryddmängden ovan, resten ska strös över kycklingen). Rör runt och fyll kycklingen med blandningen. Fördela det som inte får plats i kycklingen, runt om den. (När vätskan är tillsatt är det viktig att inte bitarna sticker upp för mycket ur vätskan eftersom de då lätt blir brända.) Pressa apelsinen och fördela den över kyckling, häll även inuti kycklingen och runt om i formen. Strö över resten av kryddorna och rosmarinen (smula den något för att frigöra smak) över kycklingen. Fördela vattnet i formen (ger skysås och gör så att frukten/honungen inte bränner fast i botten). Vill man ha lite ”hetare” smak passar chillipeppar och ett uns cayenpeppar bra till kombinationen.

Ugnstek kycklingen på nedersta läget i ca 1-1,5 h. Tag ut kycklingen och skär ett snitt i mitten. Är kycklingen minsta rosa eller röd alt. ”geggig i konsistensen är den inte klar. Använd ”nya”/väl rengjorda redskap varje gång kycklingen provas på nytt (man kan bli allvarligt sjuk av de bakterier som kan finnas i rå kyckling!). Om kycklingen inte är klar, ugnstek den i ca 5-10 och prova på nytt. Ev. kan man vända kycklingen då den oftast blir klar högst upp först.

Låt svalna något och servera den gärna med lite godare pasta (ex. taglitelle, pastaskruvar etc.), smaksatt gräddfil (hackad gräslök, persilja, salt och peppar), vällagad spenat, råa morötter och färska grönsaker. Skysåsen med nektarin och lök serveras till.

