Sommar, sol och grå och glåmig hy… 😉  Tja, det tar ett tag att få den där fina solbrännan – när man fortfarande jobbar och inte kan ägna sig åt avkopplande utomhusaktiviteter. Men det ”grå och glåmiga” yttersta hudlagret går ganska enkelt att peela bort. Idag hade jag bråttom och hittade på en ny peelingmask för ansiktet. Jag hade inte tid att köpa någon men det fanns kokoslinger och honung hemma…

Honung är fuktgivande, närande och renande. Kokosflingor lätt peelande och innehåller bra fetter för huden. Någon gång har jag provat kokosflingor som de är men det blev för grovt till ansiktet, så nu testade jag och mortla dem först – och det blev precis som jag tänkt mig ett grovkorningt pulver med lagom slipande effekt. Har man ingen mortel, men ork och tid,  går det lika bra att smula sönder kokosen mellan fingrarna. Men det kräver lite tålomod och tid… 😉 Peelingkrämen gjorde huden len, frisk, ”rosig” och ren.

Här är det enkla receptet:

Peelingmask/kräm till ansiktet

Ingredienser:

  • 1 tsk kokosflingor
  • 1 tsk hononung (jag använde flytande, men det fungerar nog med vilken sort som helst)

Mortla kokosen och blanda den väl med honungen. Fukta ansiktet med ljummet vatten och peela ansiktet med krämen. Massera med små cirkulära rörelser. Undvik ögonen men även läpparna går att peela med denna kräm… (om man är torr och fnasig om läpparna blir de mjuka igen). Skölj bort peelingkrämen med ljummet vatten, torka (använd ev. ansikstvatten)  och smörj in med din vanliga ansiktskräm.

 

