Kakao innehåller många näringsämnen och tydligen innehåller det ämnen som sänker blodtrycket och bidrar till att inte blodfetterna klumpar ihop sig lika lätt, samt att man inte lika lätt blir överviktig. Några bitar mörk choklad innan träning ska även höja prestationsförmågan och hjälpa till att utveckla muskler. Sedan tidigare visste jag att kakao hjälper mot lättare depressioner då det påverkar serotoninhalten positivt. Choklad kan även frigöra adrenalin och det kan vara bra att ha både när man idrottar och när man tar tag i tråkiga hushållsgöromål eller behöver vara alert. Det är kanske inte så konstigt att choklad funnits med i det svenska försvarets ”överlevnadskit”…

Jag har alltid varit förtjust i choklad och ofta haft dåligt samvete över att jag många gånger vräkt i mig choklad, särskilt när livet varit lite extra besvärligt…  men nu ser jag min chokladkonsumtion som en möjlig delorsak till att jag är normalviktig och fortfarande har lågt blodtryck… Och när vardagen blir tuff brukar jag tillåta mig lite choklad då och då… och genast blir jag lite gladare och det känns lättare att ta tag i det där som kändes så besvärligt… 🙂

När jag var gravid fick jag en broschyr från tandläkaren där det framgick att choklad var bättre för tänderna än vanligt godis. Eftersom choklad innehåller fett ansåg man att det inte fastnar i tänderna och att det därför var bättre med choklad än godis. Av den anledningen har jag tillåtit mina barn att äta lite choklad då och då även under veckorna till ex. efterrätt. Vanligt godis får de bara på lördagar och vid särskilda tillfällen som ex. kalas.

Det negativa med kakao är att det kan påverka järnupptaget negativt, och det kan därför vara klokt att undvika att äta choklad samtidigt som man äter dagens mest järnrika livsmedel.

Ibland bara ”måste” jag ha choklad… men jag har kanske varken möjlighet eller råd att köpa kvalitetschoklad. Då brukar jag röra ihop lite egen ”choklad”, och fördelen med det är att det blir mycket billigare och att man själv bestämmer sockermängden.

Min chokladröra var inget jag var stolt över. Den kändes nästan lite pinsam, eftersom det var en av mina laster. Barnen lyckades dock känna doften av choklad och krävde att få smaka… vilket de fick för egentligen är det ju inte såå onyttigt om man äter det med måtta. Och snabbt går det att göra 🙂 . Min äldste son tycker att det är så gott att han har börjat kalla det för  ”Mammas berömda chokladröra”. Inte för att den är berömd på något sätt… 😉 Det är ingenting jag serverar till våra gäster direkt. Men gott är det, och ju mer jag har läst om kakaons hälsofördelar, desto mer har jag börjat ge med mig och göra chokladröran på begäran, någon gång i veckan till en snabb efterrätt som höjer humöret och ger energi. Havregryn är i sig nyttigt och grädde/smör med måtta tycker jag är lika ok som om man har det i maten… Min röra är åtminstone nyttigare än billig choklad. För billig choklad innehåller ofta mindre bra fett och socker i för stor mängd.

Bra choklad ska vara gjord av hög kakaohalt, råsocker, ev. äkta vanilj, kakaomassa, kakaosmör/kakaofett. En typisk billig choklad av dålig kvalitet har ofta socker som första ingrediens och kan innehålla delvis härdat fett. Så har man inte råd med bra choklad har man i alla fall möljigheten att välja ingredienser och mängd själv, när man gör lite chokladröra…

”Mammas berömda chokladröra” (1 port.)

Ingredienser:

  • 2 rågade tsk kakao
  • ca 2 strukna tsk socker
  • ev. ca 1/2-1 tsk äkta vaniljsocker
  • 1/2 – 1 dl havregryn (alt. 1/2 dl kokosflingor eller rågflingor eller kan utelämnas helt)
  • ca 3-5 msk grädde (alt. ca 2-3 msk smält smör)

Rör kakao, socker och ev. vaniljsocker i en liten bytta, skål eller kopp. (Om smör används kan man istället börja med att smälta smöret i ex. mikro och sedan röra ned de övriga ingredienserna.) Blanda i havregrynen. (Om man vill ha mer tryffelliknande konsistens kan man utelämna havregryn/kokos/rågflingor helt. Rör då i lite grädde i taget tills konsistensen är som tryffel, dvs en ganska fast men mjuk chokladmassa.) Rör ned lagom mängd grädde/smör till lagom konsistens. Färdigt att servera.

