I går kväll efter jobbet, skulle jag och mina barn åka och handla. Det var ganska tomt på mat hemma, tyckte barnen… Min femåring ville gärna cykla, vilket jag förstås vill uppmuntra. Så vi cyklade till affären. Men väl där var han inte längre en stor och duktig femåring, utan snarare en liten trött trotsig treåring…

Innan vi gick in i affären försökte jag prata med ”treåringen” men det gick inte och eftersom jag satt en regel att jag inte tar med mig bråkande barn in i affären (vilket jag ibland tvingas gå med på ändå – när jag MÅSTE handla och inte kan lämna barnen någon annanstans…), tvingades jag genomdriva konsekvensen. Vi åkte hem igen utan att ha handlat…

Idag på förmiddagen när jag var ledig hände samma sak igen. Vi åkte hem en gång till utan att ha handlat… Barnen tyckte ju att det var hemskt att inte få något att äta…

Men det var ju inte riktigt sant att det inte fanns något att äta hemma. Bara ingenting som råkade falla barnen i smaken vid första anblicken… Det var slut på korv, fisk, kött, mjölk, olja, frukostflingor osv. Men jag visste att det fanns pasta, ris, potatis, bönor, grädde, smör, ägg, ost och knäckebröd mm. Till och med en del grönsaker och frukt. Ja, svälta behövde vi nog inte göra 😉

Så till lunch fick jag använda min fantasi och börja förbruka mina ”hyllvärmare”. Ett bra sätt att spara ihop lite mer semesterpengar.  Vi behöver frosta av frysen och städa kylen, så egentligen är ju detta ett gyllene tillfälle att tömma dem.

Det fick bli en enkel pastagratäng av ostkanten, grädden och pastan. Vi hade idealmakaroner hemma, och de passade bra till ändamålet. Det blev dessutom kokt pasta över, och den ville äldste sonen ha tillsammans med sin älskade ”gräddspenat”. Det blev i och för sig lite för lite proteiner i hans lunch. Men dagen innan hade han ätit korv & pasta till lunch, lax och couscous till middag, stekt ägg och drickyoghurt till kvällsmat, och idag ostmacka till frukost, så jag tror att han överlever 😉

Och när jag senare fick möljighet att åka ensam till affären passade jag på att kompletteringshandla det nödvändigaste. Fast extra goda saker tror jag inte att jag handlar förrens mitt lilla skrikmonster insett att han inte kan få sin vilja igenom genom att skrika…

Det är inte roligt att bli uttittad på allmän plats, pga av mitt skrikande barn. Men jag vägrar att falla i fällan att ge med mig och låta mitt barn få som det vill bara för att slippa väcka uppmärksamhet. Förvånansvärt nog har jag märkt att en del människor blänger när man sätter gränser och barnet skriker. Men jag antar att det är människor som inte förstått att barn bara skriker ännu värre nästa gång om man ger sig när de blir jobbiga. Jag kan förstå att de kanske tycker att man ska lämna affären, men det är inte alla föräldrar som har den möjligheten.

När min äldste var liten skrek han inte för att få saker. Han visste att det bara var på lördagar som han fick något. Däremot ville han inte sitta stilla och skrek för att komma ur vagnen och få springa runt i butiken. Det är ju lite farligt med snabbspringande barn i affären och därför fick han inte det. Då SKREEEK han! Likt en megafon dånade hans vrål i affären. Oftast gick jag då snabbt ut utan att handla, för det var det jag förväntades att göra. Men sedan insåg jag att det efter hand bara resulterade i att han skrek ännu värre nästa gång och sedan var jättenöjd med att slippa handla. Vi fick även lappar från dagis där kommunen påminde oss föräldrar om att vi absolut inte fick handla på dagistid.

Tja, vad gör man då när båda föräldrarna jobbar om lott och man varken har släkt på orten som kan ställa upp eller råd att anlita en barnvakt? Ja, jag tvingades handla med min megafon till son och härda ut de kritiska blickarna. Men har man en 1 och 1/2-åring och tvättmedel, blöjor, mat och toapapper är slut – måste man dessvärre handla även om barnet inte vill. Jag får kalla kårar och lätt ångest när jag tänkerpå hur pressad vår situation var då. Jag studerade heltid och jobbade halvtid och barnets far jobbade heltid. Jag vabbade 60 dagar på ett halvår och det var lunginflammation, öroninflammationer, virus, influensor, maginfluensa och allt vad nu ett barn på dagis kan få…sjuka barn skriker och tyvärr försvinner inte behovet av att handla bara för att de är sjuka…det är skönt när de blir större och varken skriker i affären eller blir sjuka så ofta…

Här är receptet på pastagratängen (mjölk är billigare än grädde, men billigast är förstås att använda upp det som finns hemma…)

Enkel pastagratäng (3-4 port.)

Ingredienser:

  • ca 3-4 port kokt valfri pasta (ex. 7 dl okokta makaroner ger 4 port. Det fick inte plats i min ugnsform…)
  • 3 ägg
  • 2-4 dl mjölk (alt. 1-2 dl grädde + 1-2 dl vatten)
  • 1-2 dl riven ost (alt. om man saknar rivjärn går det bra att skära/hacka osten i cm stora bitar – bra sätt att ta vara på gamla ostkanter)
  • salt och peppar efter smak
  • 1-2 msk olja (alt. smörj formen med smör)

Koka pasta enligt recept på förpackningen alt. använd överblivna rester av pasta. Värm ugnen till 200 grader C. Rör ihop ägg och mjölk i en skål. Smörj en eldfast form med fett. Lägg den kokta pastan i formen(spelar ingen roll om den är varm eller kall). Häll över ägg och mjölkblandingen. Strö över den rivna osten. Används ostbitar kan man trycka ned dem lite i pastan. Salta och peppra. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min. Den behöver inte få så mycket färg på ytan. (Pastan på ytan kan bli ganska hård om den gräddas för länge vilket inte mina barn gillar, men tycker man om knaprig pasta så kan man grädda den gyllenbrun…  🙂 )

