Idag har jag ägnat mig åt att frosta av frysen och att rensa kylskåpet. Inte precis mitt favoritnöje, men det är en smått lönsam sysselättning i alla fall 😉 .  Äldste sonen tycker att det är roligt att ta hand om isen och vattnet som droppar, så det var egentligen inte särskilt betungande heller 🙂 …

När frysen blir full av frost drar den mycket mer ström och med tanke på elpriserna kan man ju spara några kronor på att hålla efter den. I framtiden hoppas jag kunna investera i en självavfrostande frys. Vitvaror kostar en liten slant, så det lär dröja ett tag…

Nyligen gick mikrovågsugnen sönder, men innan vi hann springa iväg och köpa en ny upptäckte jag att det fanns en upptiningsfunktion i den nya spisen, så vi hejdade oss lite… Nya vitvaror har som sagt sina fördelar. Och ibland kanske det är bra att något går sönder 😉 Hade inte mikron havererat hade jag nog inte ens provat upptiningsfunktionen i ugnen, eftersom jag egentligen inte hade något behov av den. Nu får vi mer plats i köket, tack vare att mikrovågsugnen försvann… och fria bänkytor gör det lättare och roligare att laga mat, tycker jag 😉 …

Då jag legat lågt med att handla hem ny mat på sistone fick det bli lite improviserad mat idag. Det fick helt enkelt bli som det blev… Men till min förvåning blev det gott. Så gott att mina små kräsna gorméer strödde positiva adjektiv över maten… Det blev en lika god som enkel fiskrätt att halvtinad sej, morot, lök, dill och lite citron:

Enkel sej i panna (3-4 port.)

Ingredienser:

  • 1 pkt fryst sej (tinad alt. ca 300 g färsk, alla vita fiskar går bra)
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 2-3 msk olivolja
  • 1 skvätt pressad citron (pressa lite direkt ur citronen, ca 1/2-1 tsk)
  • lite hackad dill (jag använde fryst men färsk är godast…)
  • salt och valfri mald peppar (använde 5 sorters peppar) efter smak (ca 1-2 krm salt och 1/2-1 km peppar)

Hacka en gul lök (det duger med grovhackad). Hetta upp oljan i en traktörpanna (alt. vanlig stekpanna) och bryn löken lätt på medelstark värme. Skala moroten och dela den på längden i 4 bitar och skär sedan cm stora bitar på tvären. Sänk värmen och blanda i moroten. Skiva fisken i ca 2 cm tjocka skivor och fördela i pannan. Låt bryna en liten stund och vänd fiskbitarna. Peppra, salta, strö över dillen och häll över lite citron. Om det ser torrt ut kan man hälla på ca 1 msk -1/2 dl vatten, men om fisken bara är halvtinad bildas ”smältvatten” och då behövs inte någon extra vätska. Lägg på ett lock och låt det sjuda försiktigt på låg värme tills fisken är klar. Servera med ex. färskpotatis och färska grönsaker och ev. grovt rågbröd.

