För ett tag sedan stannade jag och en jobbarkompis vid en större hamburgerkedja för att äta lunch. Jag är lite trött på hamburgare och mindre förtjust i strips, så jag valde en kycklingsallad i stället. Och så kom frågan om dressingen…

Det var inte något lätt val, eftersom de nu förtiden allt oftare består av allt fler konstgjorda ämnen och i mitt tycke inte är särskilt goda. För att göra det hela enkelt valde jag vinegrätt. Men till min förvåning var det fettfri vinegrätt. Fettfri?!!

Hur gör man fettfri vinergrätt? Basen i en vanlig vinegrätt brukar vara olja, vinäger och vatten samt lite olika kryddor och salt. Ja, eftersom personalen inte verkade veta vad den innehöll och jag inte ville ta upp deras tid i onödan tog jag första bästa dressing med fett i stället och fördjupade mig inte mer i  det då. Men jag kunde inte riktigt släppa det hela.

En tid senare hade en nära släkting ett större kalas, och undrade efteråt om jag ville ha en del av allt som blev över. Eftersom vi är ganska stora i maten i vår familj (även om alla undrar var maten vi äter tar vägen eftersom vi trots god aptit förblir så smala … ) , så tog jag tacksamt emot det vi fick. På så vis fick vi även en flaska fettfri lättdressing av vinegrättstyp. Eftersom jag fortfarande var lika nyfiken över innehållet kunde jag förstås inte låta bli att läsa innehållsförteckningen…

Så vad innehåller då en fettfri lättdressing? Huvudingrediensen var vatten… tätt följt av socker….

Vatten är ju ganska ok, men det känns lite konstigt endå, att hälla kryddat vatten på salladen 😉 . Vad som stör mig mer är att man ersätter fettet med socker och kallar den lättdressing. Är man diabetiker eller vill gå ned i vikt är det ju inte ett dugg bättre att äta lättdressing än vanlig. Snarare tvärt om. Nu är jag varken diabetiker eller överviktig, men jag ser inte poängen med att äta en dressing vars huvudingredienser är vatten och socker.

Den näringsmässiga poängen med att tillsätta ex. oljebaserad dressing till en sallad är att man lättare tar upp fettlösliga vitaminer. Fett ger även mer mättnad, och t.ex. olivolja och rapsolja innehåller viktiga fetter som vi behöver. Socker är en ingrediens som inte brukar finnas med i en vinegrätt man gör själv. Åtminstone inte i mina receptböcker. Socker tillför inte någon näring, bara tomma kalorier och påverkar blodsockret i fel riktning. En ganska onödig ingrediens i en vinegrätt.

Jag brukar tycka att det kan löna sig att köpa märkesprodukter som ex. Felix, Findus mm, då de ofta håller en bra kvalitét. Men i det här fallet var det en Felix dressing som hade texten Lättdressing – ett lätt val. Ja, jag kommer att fortsätta att köpa andra Felixprodukter, men den här Lättdressingen är ett mycket lätt val – ett lätt val att avstå… fast man får väl vara glad att den innehöll socker och inte någon annan billigare ersättning för vanligt socker. Hade det varit något billigare märke hade det förmodligen varit ännu sämre ingredienser…

