Lättlagat: Köttfärslimpa, ugnstekt potatisk, morötter och lök. Sallad, rädisor, gul paprika, gurka och avokadoröra med creme fraiche.

Idag blev det enkel mat. Jag förenklade en del genom att laga allt i ugnen på samma gång och valde att borsta potatisen, istället för att skala den. Men det blir nästan lite godare med ugnstekt potatis om skalet får följa med.

Jag hade ett paket köttfärs som behövde förbrukas och drygas ut, och då är det smidigare att göra köttfärslimpa än ex. köttbullar.

Köttfärslimpa med ugnstekt potatis, morötter och lök (4-6 port.)

Ingredienser:

  • 500g köttfärs (gärna blandfärs, men alla sorter går bra)
  • 1,25 dl havregryn (alt. ströbröd, rågflingor mm)
  • 1 rågad msk potatismjöl
  • ca 2,25 dl mjölk/vatten (jag tog hälften av varje, enbart vatten kan användas om man inte tål mjölk)
  • ca 1,5 tsk salt
  • ca 1,5 krm peppar
  • 1 msk riven lök
  • 1-2 ägg
  • olivolja (alt. annan värmetålig olja)
  • ca 10 potatisar
  • ca 4 morötter
  • ca 1 stor lök eller fler (jag använde resten av löken jag rev 1 msk ifrån)

Förvärm ugnen till 250 grader. Blanda havregryn och potatismjöl i en stor bunke. Tillsätt mjölken och rör om. Låt stå ca 10 min. Riv under tiden löken och rör ned. Häll några matskedar olja i en stor eller två medelstora formar. Tillsätt salt, peppar och ägg till mjölkblandningen och rör om. När det gått 10 min rörs köttfärsen ned och blandas väl. Häll upp röran längs mitten i en form och forma den (gärna med en slev eller sked) till en limpa.

Hacka resten av löken grovt och fördela runt köttfärslimpan och i den andra formen (om två formar används). Skala eller borsta morötterna och dela dem i mindre bitar och fördela. Har man barn som inte gillar ugnstekta morötter kan man förenkla en del om man lägger morötterna lite separat (och kanske serverar färska morötter till…). Borsta eller skala potatisen och skär itu och skiva dem. Fördela i formarna. Ringla lite olja över alltsammans. Salta och peppra lätt över potatis, och morötterna. Häll över lite vatten (ca 1 dl till formen utan köttfärs, men bara några matskedar till den med köttfärs).

Placera formarna/formen i mitten av ugnen och sänk värmen till 175 grader. Grädda ca 1 timme. Kontrollera att köttfärslimpan är klar genom att skära ett snitt mitt i. Den ska inte längre vara rosa när den är klar. Servera gärna med färska grönsaker till.

