Bra redskap för utomhusträning…

Det har kommit en ny trend som jag gillar. Crossnature. På svenska kallas det ofta funktionell utomhusträning. En enkel träningsform där man använder kroppen och naturen som träningsredskap. Löpträning blandat med styrketräning gör att det blir tidseffektivt. Om man dessutom ger sig ut i snåren tränar man både uppmärksamhet och smidighet. Det är lätt att snubbla om man inte har koll var man sätter fötterna…

För egen del har jag lite svårt att få in träning i vardagen om jag måste anpassa mig efter schemalagda träningstider. Jag har oregelbunden arbetstid som ofta ändras med kort varsel. Små barn innebär mycket vabbande och dagistider att passa. Utan barnvakt (finns ej på gymmen där jag bor) har jag svårt att träna på gym eller att simma.  Barnens pappa och jag jobbar ofta omlott, dvs vi är inte lediga samtidigt särskilt ofta. Och om vi är lediga samtidigt tycks alltid simhall och gym vara stängda. Men som tur är finns det ett gym som har öppet dygnet runt där jag bor. Och det är gratis…

Min yngste har fått en släng av mammighet nu när dagis dragit igång igen. Så när jag skulle ut och springa ville han absolut följa med. Och all träning som blir av, är ju förstås bättre än ingen träning alls, så han fick följa med. Vi tog cyklarna till skogen vid vattnet. Det blev några kilometers cykeltur. Sedan varvade vi gång, klättra upp/hoppa ned från stenar med intervallträning i form av ”snabba” sprinterpass. Ja, mina söner är snabba som små vesslor…

Det blev förstås en massa stopp där vi tränade stenkastning och lite längdhopp. Ibland sprang vi improviserad ”häcklöpning” över stock och sten. Min son tog sig även tid att gräva lite i mossan på stenarna och studera gråsuggorna som bodde där.  Jag passade på att träna lite på gratisgymmets träningsredskap och gjorde armhävningar med hjälp av bänkarna som så lägligt fanns där längs vårt löparspår.

När sonen blev trött fick jag förvandla mig till en häst och springa med honom på ryggen. Vi mötte en del människor, där i skogen, som tittade lite undrande. Men jag har läst någonstans att det är bra träning att springa med en tung ryggsäck på ryggen. Så det borde vara lika effektivt att ha en 17 kilos son på ryggen… och jag kunde ”slå ihop två flugor i en smäll”. Jag kunde använda tiden effektivt både till att träna och umgås med min son, som tyckte att det var roligt att få vara med mamma i skogen. Dessutom var det alldeles gratis… 🙂

Nu tillhör jag inte den kategorin som känner sig bekväm med att väcka uppmärksamhet, men jag bet ihop och tänkte att det här är ju egentligen inte något konstigt. Jag kanske bara är först med en ny trend. Att löpträna med barn på ryggen… Eller så är det bara vanligt på andra håll än just där jag bor.

Faktum är att jag hade mer träningsvärk än vanligt efter det här träningspasset. Så det kanske bara är en tidsfråga innan jag möter fler föräldrar med barn på ryggen springandes i löparspåret. Eller på crossnaturepass med sina barn i skogen… För jag misstänker att det finns fler än jag som har lite svårt att få ihop vardagens livspussel, med jobb, träning, vabbande och brist på barnvakter.

