Smaklig broccolisoppa

Min son bad mig laga broccolisoppa medan han var iväg på träningen. Han skulle bli såå hungrig, sa han…

Så jag började leta efter recept på broccolisoppa och undersökte vad som fanns kvar här hemma. Det fick bli en egen variant av receptet jag hittade. En ”man tager vad man haver variant”. Men gott blev det endå…  🙂 Trots att jag varken hade rotfrukter eller grädde hemma. Båda sönerna tyckte som tur var också att det blev gott, och förmodligen deras pappa  med. Han hade jobbat kväll och kom hem framåt midnatt. Men all soppa var borta när jag tittade efter i morse…

Snabb broccolisoppa (ca 4 port.)

Ingredienser:

  • ca 500 g broccoli (jag använde fryst, men färsk går också bra)
  • 1 stor gul lök
  • 1 stor purjolök
  • 1 liter vatten
  • 1-2 buljongtärningar (grönsak, kyckling eller kött), alt. 1/2-1 l sky (totala mängden vätska ska vara en liter).
  • 2-3 msk olivolja
  • ev. 1 msk smör (jag hade bara en buljongtärning och ersatte den andra med 1 msk smör + ca 1/2 tsk salt)
  • 1/2-1 krm peppar
  • salt efter smak
  • (vill man göra den extra god kan man smaksätta med någon matsked grädde)

 Mät upp broccolin och låt den stå framme. Sätt vattnet på kokning i ex. en vattenkokare. Skölj, skala och hacka löken grovt. Hetta upp oljan i en stor gryta (jag använde 5l-gryta, men om man passar så att det inte kokar över fungerar även en 3l- gryta bra) och bryn löken mjuk och gyllene på medelhög värme. Skala och skiva purjon under tiden. Lägg i allteftersom och rör om. Lägg i broccolin och rör om. Tillsätt det uppkokade vattnet och 1-2 smulade buljongtärningar. Salta lite. Om 1 tärning används tillsätt 1 msk smör och ca 1/2 tsk (eller mindre) salt. Tillsätt peppar. Koka upp och låt sedan småkoka på svag värme i ca 10 min. Smaka av med ev. mer salt och peppar. Smaksätt ev. med grädde. Soppan går att äta som den är men min son ville ha den mixad. Det går snabbt att mixa med stavmixer direkt i grytan. Resultatet blev en härligt krämig och god soppa.  Trots att jag hade slut på grädde… Servera gärna med bröd till.

Jag hade slut på färskt bröd och slut på mjölk, så jag gjorde snabba ”special” scones till:

Portionsstora scones

Snabba scones med fullkorn (ca 5st)

Ingredienser:

  • 2 dl fullkornsvetemjöl
  • 2, dl vetemjöl
  • ca 75-100 gram smör (kan bytas mot ca 1 dl olja)
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 2 dl vatten

Sätt på ugnen på ca 225 grader. Förbered en plåt (smörpapper eller smörj den). Rör i hop de torra ingredinserna. Tillsätt fettet och fördela det i mjölet till en grynig massa. Tillsätt vattnet och knåda snabbt ihop det till en kladdig deg. Gör kletiga handflatstora klumpar och platta till dem något på plåten. Står man inte ut med kladdet kan man förstås tillsätta mer mjöl. Men det blir mer ”saftigt” och inte så torrt om man har en kladdig deg. Grädda på översta läget i ca 10-15 min.  Bröden kan ätas både med och utan smör (praktiskt om man har slut på bordsmargarin ;)).

