Snabb lunch från frysen… rödbetsbiffar, haricot verts (gröna bönor), tomater och gurka.

Det blev god snabblunch idag – direkt från frysen… hemagjorda rödbetsbiffar och gröna bönor. Det är mat som är lätt att laga mycket av och som passar att spara i frysen.

Gröna bönor (haricot verts) är en lättodlad växt, enligt en säker källa ;). Det är inte jag själv som odlar dem, utan jag har bara turen att få hjälpa till och skörda dem när de är klara. Det är en trevlig sysselsättning. Frisk luft, ”motion” och gratis närodlad, ekologisk och nyskördad mat. Sedan är de lätta att ansa och koka (ca 5 minuter i lättsaltat vatten). Antingen kan man servera dem direkt som de är (gärna med en god sås), eller så kan man frysa dem i portionsförpackningar.

Biffarna var en egen komposition. Jag blandade ned ca 5-8 st (beroende på storlek) rårivna rödbetor i en vanlig köttfärssmet (grundrecept för köttbullar mm). Istället för ströbröd använde jag havregryn. De blev mycket saftiga och goda. Min yngste son tycker mycket om dem, medan den äldste hellre vill ha ”rena” biffar med inlagda rödbetor till. Ja, alla har vi ju olika smak…

Nyligen läste jag att man misstänker att sjukdomsrisken med att äta kött mer handlar om bristen på grönsaker i kosten. Att de som ingått i olika studier och ätit mycket kött även ätit väldigt lite grönsaker. Så om detta stämmer är det ju mycket positivt att göra rödbetsbiffar. Rödbetor är dessutom billigare än köttfärs.

