Pressad kokt potatis, smörstekt lök, fiskpinnar, morots- och gurkstavar.

Häromdagen gapade det ” tomt” i kylen,  frysen och plånboken… 😉 och även om jag har ett litet sparkonto att ta av om det skulle  ”krisa”,  vill jag gärna undvika det inför julen. Det är ju alltid trevligare att kunna unna sig det där lilla extra till jul istället. Så istället för att åka och handla, bestämde jag mig för att vara lite kreativ. För faktum var att det egentligen inte var helt tomt, när man tittade efter lite noggrannare och använde sin fantasi…

Längst inne i frysen hittade jag ett fullt packet fiskpinnar som jag köpt för att ha som reserv för att slippa köpa färdigmat någon dag när allt kör ihop sig… I kylen hittade jag några potatisar. De skulle inte räcka till 4 personer men kanske till potatismos? Nu fanns det inte någon mjölk hemma, så det gick inte heller. Men så kom jag ihåg att vi har en potatispress kvar som jag använde mycket när barnen började med smakportioner. Och pressad potatis känns ju faktiskt mycket lyxigare än hela potatisar och dessutom är det lättare att få den att räcka till många. Nere i botten på kylen låg ett nät med gul lök, och alla utom äldste sonen älskar smörstekt lök, så varför inte göra en hel panna (3-4 gula lökar, 1-2 msk smör, salt, peppar, 1 krm smulad timjan)? Lite gurka och några morötter fick ackompanjera det hela…

Ja, från att ha tyckt att vi inte hade någonting hemma att laga, kändes det faktiskt som en helt ok middag. Till och med som lite vardagslyx. Smörstekt lök och pressad kokt potatis fungerar ju bra även till fest… 🙂

