Näringstät och uppiggande grönkål

Näringstät och uppiggande grönkål…

Till min glädje är grönkålen på frammarsch… 🙂  Eftersom jag gillar grönkål, men tidigare haft svårt att hitta den i affärerna, förutom till jul, så gissar jag att en ökad efterfrågan gör att den nog snart finns överallt året runt…

Varför är då grönkål så bra, jo den är en klimatsmart, tålig och billig ”näringsbomb”. Odlar man själv kan den stå kvar i trädgårslandet över vintern och skördas när man ska äta den.  Dessutom innehåller den väldigt många bra näringsämnen.

Och så ska den skydda mot tarmcancer. Tydligen både i förebyggande syfte och mot redan utvecklade cancerceller. Nu har jag bara läst en liten notis om grönkålens  förmåga att ”slå ihjäl” cancerceller och jag känner inte till vad man baserar detta påstående på, varför jag tar det med ”en liten nypa salt”…  Men även om det sistnämnda inte skulle vara helt sant är grönkålen en förträfflig grönsak rent näringsmässigt.

Grönkål är numera basen i Hollywoodkändisarnas hälsosmothies. Så vill man vara trendig kan man fylla hela kylen med färsk grönkål nu till jul… 😉  Och om man inte har tid eller lust att laga mat mitt i julstöket, så kan man använda den färska eller frysta grönkålen som bas i en härligt grön och supernyttig smothie.

Hur får man då ”karln” i familjen att blanda ned lite grönsaker i maten han lagar? Tja, har man som jag en som har gener för att utveckla tjocktarmscancer kan man lite fint i förbigående nämna att grönkål skyddar mot detta. Och när han lagar mat kan man nämna att det finns en påse med förväld grönkål i frysen, som det bara är att ta av och röra ned i maten. Ja, sedan kan man se fram emot en god köttfärsås med förhöjt näringsvärde, där det skymtar fram lite små gröna blad här och var… 😉

Och så gjorde jag en egen variant av ett recept på mixad grönkålsjuice som jag hittat i en tidning. Fast ibland blir saker inte riktigt som man tänkt när man improviserar 😉 … men det blev gott i alla fall.

Det blev bara inte juice, utan mer som en krämig glass som fick ätas med sked. Men den gav mersmak och jag ångrade att jag inte gjort mer på en gång när jag ändå höll på… 😉 Och när jag tittade på den härligt gröna krämiga massan dök det passande namnet ” My green delight” upp. Och här är receptet:

My green delight (1 port.)

Ingredienser:

  • ca 1,5 dl fryst lätt tinad grönkål
  • 1 msk pressad citron
  • ca 1 tsk honung
  • ca 1/2 dl vatten

Mixa ingredienserna och servera i ett fint glas…

