När jag var barn firade vi alltid advent med glögg och pepparkakor. Så när jag fick egna barn införde jag traditionen att vi skulle sitta ned en stund, tända adventsljusstaken, dricka glögg och äta pepparkakor. För att skapa lite mer julstämning spelade vi lite klassiska julsånger i bakgrunden. Eftersom jag nästan alltid jobbade helger när min äldste son var liten, hann vi inte med så mycket mer på kvällen efter jobbet. Men vi satt en stund och fikade innan han gick och lade sig.

Nu tio år senare firar vi fortfarande denna högtid. Inte någon stor sak, men vi samlas, fikar och lyssnar på julvisor en liten stund. Den här första advent sa min äldste son -” Jag älskar att fira advent, det är så mysigt! Det här är bland det bästa med julen!”

Jag blev faktiskt lite häpen. För det är en mycket enkel, stilsam och inte så märkvärdig tradition. Väldigt billigt faktiskt. En halv flaska alkoholfri glögg och en tre, fyra pepparkakor var. Lite russin (ibland mandel) och runt lucia brukar vi ha lite lussekatter också. Och så lite julmusik. Ja, vad är det då som får honom att tycka om denna tradition så mycket? Vi gör ju inte så mycket. Men jag funderade lite och insåg att mitt i all jobb- och julstress så är det denna lilla vilsamma stund, med fullt närvarande föräldrar som släpper allt annat och bara sitter där och pratar med sina barn. Det är ju det som barnen faktiskt längtar efter allra mest. Gemenskap och föräldrarnas fulla uppmärksamhet.

Så även den som har väldigt ont om pengar kan trösta sig med att det finns enkla saker att göra med sina barn, som faktiskt betyder mer än alla prylar och fina resor som man inte har råd med.

Ja, annars tjatar mina barn om alla möjliga saker som de vill ha, som syns på TV eller finns i leksaksaffären, om häftiga platser de vill besöka osv.  De vet ju förstås att man inte kan få allt det där, och när de ibland får något de önskat sig är det tyvärr allt för ofta som de tappar intresset efter bara några veckor. Så när min son som oftast önskar sig allt från att bo i ett Dallashus (vilket vi vuxna inte frivilligt skulle vilja b0 i även om vi hade haft råd… 😉 ) till en egen maxad speldator, säger att han uppskattar advent så mycket – ja, då förstår jag hur viktigt detta är för honom. Advent i all sin enkelhet.

