När man blir förkyld eller får influensa tappar man ofta aptiten. Men något behöver man få i sig, och har man feber är vätska viktigt. Soppa är lättsmält näringstät och vätskerik mat. Här är ett recept på en snabb och lättlagad soppa som min yngste son tyckte om och åt trots att han inte hade någon aptit och som jag brukar servera mig själv när jag blir sjuk. Sonen som vaknat med en rejäl förkylning var faktiskt nästan bra till kvällen, men att det var soppans förtjänst törs jag inte lova 😉 … hursomhelst innehåller den många näringstäta ingredienser som hjälper immunförsvaret lite på traven.

Soppa för små sjuklingar (och stora 😉  ) (Ca 2 port.)

Ingredienser:

  • 2-3 msk olivolja
  • 1/2 – 1 gul grovhackad lök
  • 2 klyftor vitlök, finhackad
  • 1/2 liter kokande vatten + 1 buljongtärning (grönsak alt. kyckling) eller 1/2 liter sky (ex. kyckling)
  • 1-3 morötter (beroende på hur stora de är)
  • 1 – 2 potatisar (-”-)
  • ev. 1/2 dl hackad fryst grönkål
  • ev. 1 msk tomtpure (även ”tacosås” fungerar)
  • ev. 1-2 msk hackad persilja
  • 1 krm kyndel
  • salt och peppar efter smak

Skala och hacka lök och vitlök. Skala moroten och potatisen. Dela morötterna i ca 3 cm långa stavar och potatisen i två delar och skiva dem. Hetta upp oljan i en kastrull (koka gärna upp vattnet i vattenkokare under tiden). Fräs lök, vitlök, morot och potatisen i oljan på medelhög värme tills löken är mjuk (ska inte bli brun, då är värmen för hög). Tillsätt vattnet/skyn och låt koka upp. Rör ned ev. buljongtärning och grönkålen. Smula ned kyndel och rör om. Låt småkoka med lock på glänt, tills potatisen och moroten är mjuk, 10 min. Smaksätt med salt, peppar och ev. tomatpure och persilja.

