Och så kom det nya varningar om att vi äter alldeles för mycket salt… ja, under hösten har jag hört eller sett det minst tre gånger. Vi äter tydligen 10-12 gram salt per dag, medan vi inte borde äta mer än 5-6 gram. För hög saltkonsumtion kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar och högre blodtryck. (Små barn ska äta ännu mindre salt.)

Fast det är ju egentligen ingen ny nyhet. Utan en relativt gammal sanning 😉 . Ja, jag har hört och läst om det rätt många gånger, så jag är snarare förvånad över att det fortfarande är ett problem. Vi behöver ju inte längre använda salt i samma utsträckning som ”förr i världen”, som konserveringsmedel för att få maten att hålla längre. Vi har ju tillgång till andra metoder.

Så vad är problemet idag? Tydligen att vi äter så mycket färdigmat och halvfabrikat… Ja, det förvånar mig i och för sig inte särskilt mycket.

När min äldste son var i treårsåldern vaknade han ibland på natten för att han var så törstig och ville ha vatten. Det är ju lite jobbigt att gå upp om nätterna för att hämta vatten, så jag började fundera på vad det kunde bero på. Det var inte varje natt som han vaknade, men jag började se ett mönster. Varje gång vi ätit korv, hamburgare, pizza, färdiga köttbullar osv blev han extremt törstig. Nu åt vi inte pizza eller hamburgare så ofta, men korv och andra halvfabrikat åt vi nog 2-3 ggr per vecka. Så jag minskade ner den typen av mat och lagade mer egen mat från grunden. Och faktum är att det hjälpte.

Det finns annars en del knep man kan ta till för att minska mängden salt i maten utan att smaken ska bli lidande. Ex. kan man låta bli att salta ris, pasta och potatis när man kokar den. Istället kan man servera en god sås till som man saltar normalt. Totala salthalten blir ju då mindre och såsen är den smak man känner. Det går att smaksätta med många smakrika ingredienser och örter och sedan använda lite salt. Det ger dessutom en mer nyanserad och välsmakande mat.

I min familj äter vi inte så mycket pålägg och där döljer sig mycket salt… Ett knep är att minska mängden pålägg och garnera med lite färska osaltade grönsaker (ex. gurka, tomat, sallad, paprika osv). Trots allt minskar ju smörgåsens totala salthalt när man lägger till vattenrika grönsaker och kanske dricker ett glas vatten till. 

När jag lagar mat brukar jag generellt sett minska saltmängden som står i recepten och sedan smaka av med salt på slutet – om det skulle behövas. Använder man salta ingredienser (korv, bacon osv) i grytor och soppor, behöver man ofta inte salta alls. Ett annat sätt att minska saltmängden är att koka korv och annat som redan är salt, istället för att steka det.

Mycket handlar om vanan. Är man van vid väl saltad mat tycker man ofta att den är smaklös när man minskar saltmängden. Men det finns ju så mycket andra smaker än salt, varför det kan bli riktigt spännande att botanisera bland nya ingredienser medan man vänjer sig.

En gång för länge sedan provade jag att baka bröd helt utan salt och socker, men jag kan inte påstå att det blev gott. Så lite salt behövs för att ge god smak, men man behöver ju inte överdriva… Saknar man  aptit är ett knep att börja salta maten, om man har slutat helt med salt. Om det omvända gäller – att mat utan salt skulle minska aptiten, kanske man ska låta vara osagt. Men salt binder vätska och det betyder att ett enkelt sätt att minska sin vikt är att minska saltmängden i maten under en tid. Är det varmt eller om man tränar och därmed svettas mycket – då är det viktigt att tillföra en del salt. Men för de flesta är det klokt att minska sin dagliga konsumtion av salt.

Så jag som brukar ta hälsoråd med en liten nypa salt – eftersom jag personligen inte tror att man ska gå till överdrift om man vill leva hälsosamt, tar faktiskt rådet om salt bokstavligt talat. Ja, jag saltar oftast min mat med en liten nypa salt… 😉

