Sedan jul har vi mest levt på rester. Kylskåpet har varit så fullt att det ”dignade”…

Igår började det äntligen ta slut. Och då var det dags att äta upp burkmaten också (den där reserven som finns där längst inne i skafferiet, utifall att något skulle hända – som att strömmen går eller så… Nu händer det inte så ofta där vi bor, och därför är det ju bra om man byter ut förrådet ibland så att det inte blir för gammalt…). Igår blev det därför idel ”skåpmat” till lunch. Grötris kan kokas som vanligt ris i bara vatten (4 port. 7 dl vatten, 3 dl ris, ca 15 min – jag hoppar över saltet…) och passar både till hemmagjord sushi eller till ”vanlig” mat. Barnen har varit rätt trötta på broccoli en tid, men så provade jag att ångkoka den istället (ca 5 min) och salta lätt innan det börjar koka. Det tyckte barnen var riktigt gott.

Vita bönor, majs, grötris, broccoli, och spenat med grädde

Vita bönor, majs, grötris, broccoli, och spenat med grädde

Här hemma var det högst delade meningar om maten. Storebror älskar vita bönor på burk och gräddspenat. Lillebror avskyr vita bönor på burk och äter sparsamt med spenat. Han älskar däremot majs.

Han fick ett utbrott när jag lagt upp en matsked bönor på hans tallrik (jag frågade först och han sa ja, men menade tydligen något annat…). Så han vägrade äta riset därför att det hamnat ytters lite sås där. Han är inne i en mycket jobbig matålder just nu, så det slutade med att han i alla fall åt mängder av majs, måttligt med broccoli och en hel matsked spenat. Nu var han ju sjuk och hade feber, så jag lät saken bero. På kvällen innan hade han vräkt i sig en hel burk makrill i tomatsås, så om det nu bara blev grönsaker till lunch, tycker jag inte spelar så stor roll…

Barnens pappa som jobbade när vi åt lunch, fick alltså nöja sig med ris, vita bönor och lite broccoli när han kom hem. För barnen länsade majs och spenatkastruller… men vi har ju mer skåpmat i skafferiet och grönsaker i frysen, så det var inte något större problem…

