Efter att ha ätit vällagad kalops , ungstekt lax och kyckling och en snålvariant av Kungsörnens pastasallad under några dagar, tog det som vanligt slut på mat i vårt kylskåp.  Nja, det finns förstås lite lutfisk och annat  med lång hållbarhet som borde tillagas så småningom – men ibland har jag inte lust att laga saker som tar lite tid, när man kommer hem framåt kvällen. Då lagar jag hellre en snabb soppa. Och det är ett bra sätt att ta vara på alla små slattar som alltid tycks bli kvar lite här och där. Igår blev det därför en högst improviserad soppa tillagad på 10 minuter, och till min förvåning tyckte min äldste son att det var jättegott. Ja, det blev faktiskt riktigt gott…

En extra bonus med soppor, förutom att det är lättlagad och billig mat som är lätt att få att räcka till många, så är soppa mer näringsrik än ”vanlig” mat eftersom man inte häller bort kokvattnet. Många näringsämnen löser sig i vattnet. Soppa är lättsmält och mättande mat. Tydligen ska en soppa mätta bättre än vanlig mat lagad av precis samma ingredienser… Tja, jag lagar själv soppor mest för att de är goda, billiga, näringsrika och snabblagade. Jag känner mig lagom mätt och inte så trött som av ”tyngre” mat. Behöver man mer kolhydrater eller proteiner än vad denna soppa ger kan man komplettera med t. ex.  knäckebröd och ost.

Snabblagad soppa - gul lök, vitlök, potatis, broccoli, korv och spenat, smaksatt med grädde och lime

Snabblagad soppa av slattar – kycklingsky, gul lök, vitlök, potatis, broccoli, majs, korv, spenat, smaksatt med grädde och lime

Snabblagad soppa av ”slattar”  (ca 4 port.)

Ingredienser:

  • kyckling sky + vatten (total mängd vätska = 1 liter, fyll på med vatten eller bara kycklingsky) alt. vatten och buljongtärning (1-2 st)
  • 2-3 msk olivolja (alt. annan värmetålig olja eller smör)
  • 1 gul lök (alt. röd, charlottenlök, vårlök etc.)
  • 1-2 finhackade vitlöksklyftor
  • 1-3 potatisar (jag använde en medelstor)
  • 1-2 dl broccoli (jag använde fryst men även färska i bitar kokar på ca 5- 10 min)
  • ca 1/2-1 dl majs
  • ca 1 dl spenat (jag använde fryst men grovhackad färsk passar också bra)
  • 1-3 korvar (jag använde en wienerkorv/kokkorv men även grillkorv fungerar alt. bitar av kokt eller ugnsstekt kyckling alt. bönor eller linser)
  • 1-2 msk grädde (Om datumet har gått ut kan man hälla upp den i en kopp och lukta på den. Är den vit och luktar normalt går den att använda när man lagar mat, jag brukar se till att sådan grädde får koka upp – för säkerhets skull 😉  )
  • salt efter smak
  • lite peppar (ca 1/2 krm)
  • ca 1/2 msk pressad lime (alt. citron, vitvinsvinäger (1 tsk räcker), äppelcidervinäger (1 tsk räcker) eller tomatpuré – dvs. någonting syrligt för att ge smakbrytning)

Koka gärna upp ev. vatten i en vattenkokare. Skala och hacka gul lök och vitlök. Borsta och tärna potatisen i ca 1-2 cm stora bitar. Hetta upp oljan i en gryta (3 liters är lagom) och fräs löken och vitlöken tills det doftar gott (ej bli brynt, bara gyllene och lite mjuk), rör ned potatisen. Om kall sky används rör ned den och låt koka upp.  (Jag använde kylskåpskall kycklingsky från ugnslagad kyckling och den blir som gele när den är kall, men smälter och blir till vätska när man värmer den.) Tillsätt ev. vatten och låt koka upp. Smaka av med ev. lite salt (är skyn inte alls salt brukar det vara lagom med 1/2 tsk till 1 liter vätska, men tag gärna lite i taget. Tillsätt broccoli och skiva korven i cm breda små skivor och rör ned i soppan. Tillsätt spenat och majs. Rör om och låt koka ca 5-10 min. Känn med sticka om ex. broccoli och potatis är klar. Rör ned grädden och låt koka upp. Smaka av med ev. peppar och salt. Tag bort grytan från värmen och smaka av med lime. (Soppan kan skära sig om den kokar ytterligare.)

