Ris med gurkmeja och spiskummin, fläskkarré, tomat, röd paprika och sallad.

Ris med gurkmeja och spiskummin, fläskkarré, tomat, röd paprika och sallad.

Rester tycker jag är intressanta. Man kan göra så mycket roligt av dem…

Det fanns tre olagade fläskkarréer och kokt ris i kylen. Jag skulle laga mat till 4 personer och då känns det lite snålt att bara laga 3 st. Så jag bestämde mig för att göra små grytbitar istället.  Och för att dryga ut ytterliggare gjorde jag en snabb currsysås av skyn som bildades när jag lagade köttet på svag värme.

Gårdagens ris är oftast inte så gott att värma i mikron. Därför brukar jag woka det i lite upphettad olivolja och sedan krydda med gurkmeja (innehåller tydligen mycket antioxidanter som ska ha antiinflammatoriska egenskaper) och lite spiskummin.

Min äldste son gillar inte tomater, gurka och sallad (vilket vi andra gör). Men han älskar spenat. Nu hittade jag bara lite bladspenat i frysen och  därför fick han ta alltihop. Men vi äter spenat var och varannan dag, så vi andra tyckte inte att det gjorde så mycket…

Hans tallrik lyste så härligt färggrannt i vintersolen som lägligt tittade in och  förgyllde vår lunch…

RIs med gurkmeja och spiskummin, spenat med grädde och fläskarré med curryssås.

Gult, grönt och lite beige… men det toppades snabbt med massor av röd ketchup…

Här är receptet på fläskkarrén i currysås:

Fläskkarré i currysås (4 port.)

Ingredienser:

  • 3-4 fläskkarréer (alt 300-500 grytbitar) (normalt räknar man 100 g kött per portion, men äter man andra proteinrika livsmedel under dagen kan man minska köttmängden)
  • ca 2 msk olivolja (alt. annan värmetålig olja eller smör)
  • ca 1,5 matskedar mjöl (kan bytas mot maizena eller potatismjöl om det rörs ut i lite kallt vatten och sedan hälls i med fin stråle under omrörning)
  • ca 1/2 dl vatten
  • ca 2 dl mjölk (kan bytas mot havremjölk eller vatten)
  • ev. 1-2 msk grädde
  • ca 1-2 tsk curry
  • salt efter smak
  • ca 1/2 krm mald peppar

Skär köttet i mindre bitar (ca 2 cm, alt om man har barn som inte lärt sig skära kött än, kan man göra ännu mindre bitar…). Hetta upp oljan och bryn köttbitarna på medelgod värme så att de får lite lätt färg, under omrörning. Sänk värmen och häll över vattnet och rör om. Strö över curry och rör om. Salta och peppra lätt. När köttet precis blivit genomstekt (passa så att det inte blir torrt och överlagat) strö över mjölet och rör om. När mjölet blandat sig med fettet (ser inte längre ut som mjöl), är det dags att späda med mjölken. Lite i taget. Rör om allteftersom. Blir det för ”stabbigt”, kan man späda med lite mer vatten eller mjölk. Låt sjuda några minuter tills den tjocknat. Smaka av med salt, peppar och ev. grädde.

