Personligen är jag inte mycket för dieter. Men om jag någon gång skulle vara i behov av att följa en sådan skulle jag nog välja DASH-dieten…

DASH-dieten har tydligen funnits ett tag, men eftersom jag inte har någon sjukdom eller övervikt som kräver dietmat har mitt intresse för övergående ”dietflugor” varit ganska litet. Nu råkade jag läsa lite om den här dieten i förbigående, och jag blev nyfiken på vad dieten gick ut på, när jag läste att den var vetenskapligt beprövad och gick att följa livet ut. Den var framtagen för att sänka blodtrycket och kolesterolvärdena, men hade bieffekten att den motverkar Alzheimers, stroke och demens samt förebygger typ 2-diabetes och dessutom gör att man tappar överflödiga kilon (kanske främst i magregionen…).

Så jag läste vidare och blev glatt överraskad. Hela kostcirkeln fanns med. Ja, det var enkel vanlig mat om man lagar mat av ”rena” råvaror, samt att man hade minskat ned sockermängden till en tesked om dagen och minskat mängden salt per dag.

Jaha, ”intet nytt under solen”… det som gjorde det till en ”diet” var dock proportionerna mellan de olika födoämnena. Men det kändes inte som någon stor skillnad mot vanliga rekommendationer. Lite mer grönsaker, normalt med frukt, lagom med proteiner d.v.s. kött/fisk/kyckling/ägg/skaldjur/linser/bönor o.s.v., lagom med mejeriprodukter men åt det lättare hållet, långsamma kolhydrater/fullkorn/fibrer d.v.s. grovt rågbröd, knäckebröd, havregryn, råris, fullkornspasta, potatis, quinoa, bulgur o.s.v. och lagom med fett i form av olja, majonnäs, salladsdressing och smör, samt nötter och frön.

I något forum såg jag att en del var emot dieten eftersom den innehåller kolhydrater och att dessa personer mår bra av att följa LCHF-diet. Men jag tror inte att det är konstigare än så, än att vi alla har lite olika genetiska anlag. Personligen tror jag att en del människor mår sämre än andra av att äta både för mycket fibrer och kolhydrater. Medan sådana som jag mår bra av en liten mängd snabba kolhydrater som ex. efterrätt efter en väl balanserad måltid.

Jag behöver ganska mycket  fibrer och långsamma kolhydrater för att må bra. Jag mår väldigt illa av för mycket fett och blir hemskt trött efter måltider med en övervägande del proteiner. Jag mår bäst av mycket grönsaker och frukt och lagom mycket fett, proteiner och långsamma kolhydrater.

Nu är mitt energibehov ganska stort eftersom jag har hög förbränning och rör mig mer än jag vad jag själv ofta inser. Jag tycker att jag sitter stilla mycket eftersom jag ibland sitter flera timmar i sträck, men efteråt får jag ett extremt behov av att ge mig ut och springa, cykla eller åka skidor. När jag sitter för mycket vid datorn börjar det nästan ”klia” i nackmusklerna och jag bara måste plocka fram hantlarna och styrketräna lite så att jag kan fokusera igen. Under dagar som jag är ute och går, handlar eller städar o.s.v. har jag nästan inte alls detta sug efter att röra på mig. Jag rör mig förmodligen så mycket jag behöver för att må bra, utan att tänka på det. Tillsammans med mina barn rör jag mig också väldigt mycket. De gånger jag faktiskt börjat räkna på hur mycket jag rör mig blir jag förvånad och inser att mitt kaloribehov är ganska stort. Så jag väljer bort lättprodukter. Jag behöver all energi jag orkar äta…

Min personliga åsikt kring fettsnåla mejeriprodukter är att man visst kan välja en lägre fetthalt om man behöver det. Om inte fettet ersatts med modifierad stärkelse eller andra tillsatser. För det motverkar ju i så fall själva syftet eftersom fett i sig är mer mättande än annan mat. Tar man bort fettet och byter ut det mot ex. socker vinner man ju ingenting.

Ekologiska mejeriprodukter kan ha tillsatser men vanligtvis slipper man i alla fall de sämsta. Om man vill leva billigt kan man alltid dryga ut maten med vatten och då får man ju naturligt än lägre fetthalt. För i många matvaror med lägre fetthalt tillsätts ofta vatten. Men varför ska man betala för och bära hem vatten från affären när man har rent vatten i kranen hemma som man själv kan tillsätta i valfri mängd?

