Hamburgare, strips broccoli och morotsstavar.

Hemmagjord mysmat: Hamburgare, strips, ångkokad broccoli och morotsstavar.

När vi har fredagsmys hemma, förväntar sig barnen att få tacos. Men ibland är det kul att variera sig. Min äldste son är mycket förtjust i hemmagjorda hamburgare. Och min yngste gillar strips. Gör man det själv tycker jag att det är nyttigt och enligt mitt tycke – godare.  Använder man rena råvaror –  köttfärs, potatis och olivolja – och kryddar själv, slipper man i alla fall alla dessa tillsatser som tycks leta sig in i nästan alla halvfabrikat. Det är inte särskilt svårt eller tidskrävande heller. Det jobbigaste brukar vara att skala och ”strimla” potatisen. Men så länge potatisen inte fått ”ögon” brukar det räcka med att skrubba potatisen.

Hemmagjorda hamburgare och ”potatisstrips” (4 port.)

Ingredienser:

  • ca 400-500 g köttfärs (nöt, fläsk eller blandfärs)
  • ca 8-12 potatisar (10 medelstora)
  • olivolja (alt. annan värmetålig olja)
  • salt
  • peppar (gärna svartpeppar eller fem sorters peppar)

Förvärm ugnen till ca 200-225 grader (om man har bråttom fungerar 225 grader, men det måste passas noggrannare och potatisen röras om då och då, lägre temperatur tar lite längre tid men klarar sig bättre på egen hand…).

Förbered en långpanna, alt två formar som får plats bredvid varandra i ugnen. Täck med bakplåtspapper, alt. metallfolie (ringla över lite olja), alt. smörj botten med enbart olja.

Forma handstora hamburgare och fördela på plåten med lite mellanrum. Skala eller borsta potatisen. Skiva den i cm stora skivor och skär cm breda ”strimlor”. Fördela potatisstrimlorna runt om hamburgarna. Ringla över några matskedar olja över potatisen. (När köttfärsen hettas upp kommer köttsaften och dess fett att fördela sig över plåten. Det behövs därför ganska lite olja på potatisen. ) Placera plåten mitt i ugnen och ugnsstek ca 15-25 min (ev. kan man stänga av ugnen på slutet och låta potatisen bli klar på eftervärmen). Efter ca halva tiden tas plåten ut. Vänd hamburgarna, rör runt potatisen, salta och peppra (krydda hellre för lite och smaka av med mer när det är klart, eller duka med salt och peppar vid bordet) och sätt tillbaks plåten i ugnen.

Potatisen är klar när den fått lite färg och känns mjuk när man sticker i den. Hamburgarna är klara när de fått lite färg och inte är rosa i mitten (skär ett snitt i den tjockaste/största, oftast kan de på kanterna bli klara före de i mitten av plåten). Lagar man bara hamburgare kan man ha högre temperatur och de får då lite mer färg. Men svartbränd mat är aldrig nyttig…

Den amerikanska varianten (görs på nötfärs) är förstås att grilla dem på galler och då droppar fettet bort under tillagningen, vilket är bra om man inte vill äta så mycket animaliskt fett.

Annonser