Fullkornsbröd

Fullkornsbröd av rågsurdeg.

Häromdagen slog det mig hur enkelt det är att förvandla en tråkig bit bröd till något inbjudande och aptitligt. Jag har nog alltid garnerat mina mackor utan att reflektera över det, men nu insåg jag att alla andra inte ägnar sig åt att piffa till sina mackor… Barnens far satt och tuggade på grovt rågbröd med lite leverpastej på. Han muttrade något om att det liksom aldrig ville ta slut och förvånades över att det var så mättande.

Dagen innan hade jag haft krämigt bredbart ostliknande pålägg (som jag förstås inte kommer ihåg namnet på…) till det grova surdegsbrödet. Personligen tycker jag att sådant bröd är tungtuggat och har en tendens att växa i munnen när man äter det – om man inte garnerar det med mycket grönsaker och pålägg. Därför bredde jag på ostmassan, garnerade med sallad, gurka, tomat och lite persilja. Då blev plötsligt vår yngste son väldigt intresserad av min macka. Så vi delade den på diagonalen (det blev snyggare så…). Han åt den med god aptit…

Några dagar senare skulle vi äta smörgås igen. Då sa min son att han ville ha en sådan där lyxmacka som vi åt häromdagen…

Grovt surdegsbröd, gärna av råg och fullkorn har fördelen att det har lågt GI, ger god mättnad, har lång hållbarhet, är nyttigt och billigt. Med trevligt pålägg blir det tydligen dessutom lyxmackor…

Idag var den krämiga osten slut, men vi hade kokt medvurst. Garnerat med lite färska grönsaker såg t.o.m. detta ”tråkiga” vardagspålägg lite mer intressant ut. Det blev ingen ”lyxmacka” men i alla fall en riktigt god smörgås som man står sig på en stund. Vilka argument man än grundar sina åsikter kring nyttig mat på, så tycks en gemensam nämnare vara att mycket grönsaker är bra. Så att piffa till sin macka med lite grönsaksgarnityr är mödan värt. Det är ju inte så jobbigt att skära några gurkskivor och lägga på några salladsblad eller dylikt. (Fast den manliga vuxna delen av vår familj tycks ha en annan åsikt… 😉 )

Fullkornsbröd med kokt medvurst

Fullkornsbröd med kokt medvurst.

Fullkornsbröd, kokt medvurst, salladsmix, gurka och gräslök.

Fullkornsbröd, kokt medvurst, salladsmix, gurka och gräslök.

