Gurksoppa passar både till förätt och matlådor.

Gurksoppa passar både som förrätt och till matlådor…

Just nu är det säsong för slanggurka och då är det kul att passa på och prova lite annorlunda gurkrätter.

För länge sedan när jag som student hade det knapert fanns det bara en slanggurka kvar i kylen, och då hittade jag ett recept på gurksoppa i Vår kokbok. Till min förvåning blev det riktigt gott.

Några år senare när jag och min sambo hade tröttnat på att gå ut och ” festa”, började vi istället bjuda hem goda vänner på tre- eller fyrarätters menyer. Det var jättekul att laga och bjuda på riktigt god mat och dessutom ett trevligt sätt att umgås. Och då kom receptet med gurksoppan väl till pass.

Det passar som en lätt förrätt, eftersom man inte blir övermätt av den. Det gäller att inte ha för tung mat som förrätt om man ska orka med huvudrätten och desserten också. Sambon lyckades väldigt bra med gurksoppan. Den blev mycket uppskattad. Till skillnad från mig följer han recepten till ”punkt och pricka”… och då blir ju oftast resultatet väldigt bra.

När vi fick barn hade vi inte längre tid att bjuda hem vänner på god mat. Kolikbarn, vabbande, jobb- och dagisrace mm satte punkt för dylika utsvävningar. Det fick bli vardagsmat för ”hela slanten”. Så gurksoppan försvann i glömskan. Men när vi nu kom hem efter en liten semesterresa var det ganska tomt i kylen. Där låg bara några slanggurkor och såg ensamma ut… Och efter att mestadels ha levt på fet och stabbig snabbmat längs vägarna, längtade jag efter lätt och fräsch mat. Gurkorna påminde mig om den fräscha gurksoppan.

Men det blev inte riktigt som jag tänkt. I min gamla kokbok stod det att man skulle göra en pasta av smör och mjöl och röra ned i den kokande soppan. Det blev klumpigt. Min yngste son var lite trött och grinig och vi blev osams mitt i matlagningen. Jag var inte särskilt närvarande.

Men jag kunde ändå inte förstå varför sambon lyckats så bra, då för länge sedan, och jag nu mer gjorde klimp än soppa. Så jag tittade i hans gamla kokbok (vi har två versioner av vår kokbok, och hans är lite nyare än min). Och där hittade jag förklaringen. Här hade man rört ut mjölet i kallt vatten istället för smör. Och det tycker i alla fall jag är lättare att lyckas med. En annan skillnad är förstås att vi då inte hade barn att ta hand om, samtidigt som vi lagade soppa…

Gurksoppan blev god, även med klumpar. Det tyckte även våra misstänksamma barn. Fast äldste sonen gillade inte att det var hela gurkskivor i soppan. Men själva ”soppan” gillade han. Den yngste var mycket misstänksam över hela grejen med soppa på gurka. Han blev glatt överraskad och åt en stor portion. Till min förvåning. (Han var ju så trött och grinig och skulle först inte alls äta…).

Idag åt jag resterna till middag och det smakade ännu bättre än i går. Så det kanske är en soppa som tjänar på att lagas lite i förväg. Här är min version av receptet från vår senaste version av Vår kokbok:

Gurksoppa  (4 port.)

Ingredienser:

  • 1 slanggurka
  • 1 liter vatten
  • 2 hönsbuljongtärningar (alt. grönsaksbuljong alt. kycklingsky)
  • 2 msk vetemjöl
  • 1/2 -1 tsk körvel
  • salt och peppar efter smak
  • 1/2 dl grädde
  • 1 äggula
  • ca 1/2-1 dl grovhackad persilja

Koka upp 1 liter vatten i en vattenkokare (går lite snabbare). Skölj och dela gurkan i två delar. Riv halva gurkan grovt (alt skär den i små bitar). Häll 1/2 liter vatten och den rivna gurkan i en gryta och låt småkoka ca 5-10 min. Skiva under tiden resten av gurkan till ”lövtunna” skivor. Mixa uppkoket av gurka och vatten till en slät soppa. Tillsätt resten av vattnet och smula ned buljongtärningarna. Låt koka upp. Rör ut mjölet i lite kallt vatten och häll ned det med fin stråle i soppan, under omrörning. Låt koka upp och sedan småkoka ca 3-5 min. Smula ned körveln och rör om. Smaka av med salt och peppar. Tag bort soppan från värmen. Rör samman äggulan och grädden. Häll det i soppan och vispa/rör om ordentligt.  Lägg i gurkskivor och hackad persilja och rör om. Färdigt att servera.

Soppan passar som förrätt alt. som en lättare huvudrätt med ett gott bröd till (och ev. en lite mer rejäl efterrätt ).

