Att göra hemmagjord glass med bara en elvisp och några byttor, var betydligt enklare än jag hade trott. Lite omständligt men absolut inte svårt. Som barn gjorde vi ofta isglass av stark saft. Det var gott i sommarvärmen. Men hemmagjord vanlig gräddglass har jag aldrig gjort. Det var väldigt enkelt men tog lite tid. Hemmagjord glass står sig ca 3 månader i frysen, så den kan med fördel göras i god tid innan den ska användas. Vi hade gott om grädde hemma, så jag passade på att göra hemmagjord kola också. Det var gott till. Barnen tyckte mycket om den hemmagjorda glassen.

Glass och kola innehåller mycket socker och mättat fett, varför det förstås inte är något man ska äta varje dag. Men jag tycker att det är viktigt att unna sig saker ibland. Fördelen med att göra egna godsaker är att man i alla fall slipper tillsatser och den beryktade glukossirapen. Och det kräver som sagt både tid och arbete att göra glass och kola, varför åtminstone vi inte gör det särskilt ofta. Från min sida är det en medveten strategi att bara köpa färdiga kakor och godis vid särskilda tillfällen. Vill vi ha det oftare får vi göra det själva. Och 9 av 10 gånger har ingen lust eller tid att göra sådant här. Därför kan vi unna oss det  när vi väl gör det, med mycket gott samvete och t.o.m. vräka i oss. Gör man kola några få gånger om året och äter nyttig mat i princip varje dag, påverkar inte kolan hälsan särskilt negativt. Dessutom smakar det mycket mycket godare eftersom  det är så sällan som vi äter det.

Vaniljglass och gräddkola

Hemmagjord gräddglass med vaniljsmak och kolabitar

Gräddglass med vaniljsmak (ca 1 liter)

  • 3 dl grädde
  • 3 ägg (skilj äggvitor och äggulor från varandra)
  • 1 dl florsocker
  • 1 msk vaniljsocker (har man tid kan man istället använda en vaniljstång och koka , men det tar som sagt lite mer tid.)

Vispa äggvitorna till ett mycket hårt skum. Det ska gå att vända bunken upp och ned utan att det ramlar ut, när det är klart. Skölj visparna. (Det är viktigt att inte bland äggula, äggvita och grädde när man vispar. Det allra viktigaste är att inget fett eller äggula är med när vitorna vispas, varför jag tycker att det är säkrast att vispa vitorna först.) Vispa äggula, florsocker och vaniljsocker väl, dvs tills det blir lite pösigt. (Används vaniljstång kokas den på brukligt vis, och tillsätts när själva glassmeten är klar). Skölj visparna. Vispa grädden ganska fast (men inte tills det blir smör 😉  ). Blanda sedan försiktigt ned grädden i äggulan och sist blandas äggviteskummet ned. Häll över i lämplig behållare som tål att frysas. (Jag använde en vanlig 1 liters matlåda). Konsistensen ska bli bäst om man rör om glassen då och då under infrysningen. För egen del rörde jag bara om den två gånger, då glassen gjordes sent på kvällen. Men det blev blev tillräckligt bra ändå.

Innan servering kan man låta glassen stå framme en stund för att få lite krämigare konsistens. Servera gärna med bitar av hemmagjord kola. Recept finns under inlägget 18:e december 2011

När jag gjorde kolan på bilden var jag upptagen med annat och därför glömde jag att tillsätta ättiksprit och smör. Det kom jag på när jag redan hällt upp kolan i formen för att låta den stelna. Men kolan var inte tänkt till något särskilt tillfälle, så jag lät det vara så och tänkte att den nog gick att äta ändå. Ättiksprit tillsätter man för att kolan inte ska kristallisera när den svalnar. Därför gjorde min kola just det. Det roliga var att min äldste son tyckte att denna kristalliserade kola utan smör var mycket godare än den vanliga… Så, även om man gör lite misstag ibland – när man är trött och gör för många saker samtidigt – behöver det alltså inte vara någon katastrof. I alla fall inte när det händer till vardags på hemmaplan… 😉

