Vit fisk

Persiljefisk – enkelt och gott

Ett av mina favoritrecept som jag gärna återkommer till är Persiljefisk. Det finns med i Sparas Kokbok (Maud Lindblå, 1991).

Här är min variant av receptet:

Persiljefisk (4 port.)

Ingredienser:

  • 1 pkt sej  (ofta 400 g) (i originalreceptet är det 500-600 g fisk -sej, torsk, kolja etc., men om man serverar mycket grönsaker till räcker 1 pkt på ca 400 g)
  • ca 1 tsk salt
  • 1 knippe persilja (färsk blir bäst, men till fisken på bilden användes torkad persilja)
  • 2-3 msk vatten
  • 1-2 msk smör

Skär djupfryst fisk (tinad nog att kunna skäras) i skivor eller dela färska filéer i bitar. Lägg fisken i t.ex. en traktörpanna eller annan stekpanna med lock. (Har man inget lock kan man använda ex. ett grytlock eller en kakform som passar storleksmässigt. Testade kakformsvarianten med gott resultat när jag flyttade hemifrån och inte hade hunnit skaffa mig så mycket köksutrustning.) Salta fisken. Klipp över rikligt med persilja. Häll lite vatten i botten och fördela smörklickar över fisken. Sätt på lock och låt pannan stå på medelstark värme tills fisken är färdig (ca 10 min) . Servera med potatis, potatismos eller ris och gärna några lagade grönsaksrätter, råriven morot eller vitkål eller en grönsallad.

