Brysselkål och ost

Ostglacerad brysselkål med tillbehör.

Ostglacerad brysselkål är mycket gott. Det är ett recept som kom till en dag när jag kom hem sent och barnen ätit bra i skolan och hellre vill ha en lätt kvällsmat än lagad mat. Men deras pappa och jag var hungriga och efter att ha ätit lite si och så några dagar längtade jag efter grönsaker och mindre fet mat. Så jag inventerade skafferiet och hittade en packet färdigkokta blandade bönor som bara var att skölja och lägga upp. Babyspenat och röd lök, krävde inte heller någon större arbetsinsats. Brysselkålen i frysen fögyllde jag som sagt efter kokningen med några skivor ost. Jag var mycket hungrig och därför brydde jag mig inte om att vänta tills osten blivit gratinerad. Men det blev jättegott att bara låta osten smälta. Det påminde lite om ostfondue… Så den enkla snabbmaten kändes rätt lyxig, trots sin enkelhet. Men ibland behöver inte god och fräsch mat vara krångligare än så här.

Brysselkål är egentligen inte säsongsmat så här års, men jag fick med den hem när butiken hade kampanj på den för några månader sedan. Gissar att de rensade upp efter julen och då är det ju alltid ekonomiskt att passa på att fylla på där hemma. Och med lång hållbarhet i frysen kan man unna sig brysselkål året om…

Lättlagad snabbmat

En snabb middag för två: Ostglacerad brysselkål med blandade bönor, färsk babyspenat och rödlök.

Ostglacerad brysselkål (2-4 port.)

Ingredienser:

  • ca 350-300 g brysselkål (om det är tänkt som huvudrätt ökas mängden)
  • vatten till kokning
  • salt till kokning
  • ca 5-10 skivor ost alt. ca 1-1 1/2 dl riven ost
  • 1-2 msk olivolja alt. annan värmetålig olja

Koka fryst brysselkål enligt anvisning på paketen. Färsk kokas ca 5-10 min till den är mjuk inuti. (Om färsk används, ansa fula blad och skölj brysselkålen innan kokning). Häll i så mycket vatten att den knappt täcks och salta (ca 1/2 tsk salt per liter vatten).  Förvärm ugnen till ca 200-225 grader. Ringla olja i en ugnsform. När brysselkålen är mjuk, häll av vattnet och fördela den i en formen. Fördela osten och ”gratinera” mitt i ugnen tills osten smält ca 5-10  min. Vill man kan man gratinera istället och låta formen vara kvar i ugnen till osten fått lite färg. Men smält ost är mycket gott till brysselkål.

