Ibland får vi intressanta ingredienser…

Häromdagen fick vi en ananas. Och nyplockade nässlor. Som tur var höll de sig några dagar i kylskåpet, för det är ju inte alltid oväntade gäster i vårt kylskåp passar in i veckans planering.

Mina barn och deras pappa älskar nässelsoppa (recept 28 april 2011), så färska nässlor är en mycket uppskattad gåva här hemma. Det är ju mycket nyttigt så jag är dessutom väldigt glad att barnen gillar det. Ananas är det tråkigt nog bara jag som tycker om…

Det tråkiga med färsk ananas är att om man börjar skära i den så är den inte så hållbar längre, och en hel ananas känns lite mastigt för mig att äta upp själv.

Vad intressant kan man då använda en ananas till? Ja, förutom att äta den färsk kan man göra glass, fromage, ha den i maten osv. Men eftersom det bara är jag som gillar den känns det inte värt besväret. Därför hittade jag på något nytt idag. En dessert. Ugnstekt ananas med honung. Det blev över förväntan faktiskt. Gick t.o.m. att äta som det var utan varken glass eller grädde till. Men eftersom ingen här gillar ananas var det ingen som ville smaka 😦  Fast det gör inte så mycket, det blev ju rätt gott… 🙂 En enkel dessert som jag skulle kunna bjuda utvalda gäster på… Sådana gäster som gillar ananas… 😉

Här är receptet:

Ugnsbakad ananas

Enkel dessert: ugnsstekt ananas med honung

Ugnstekt ananas med honung (ca 10 port, d.v.s. en skiva per port.)

Ingredienser:

  • 1 färsk hel ananas
  • olivolja
  • flytande honung

Förvärm ugnen till 225 grader. Skär bort ändarna på ananasen, skär bort skalet runt om och skiva ananasen i ca centimetertjocka skivor (ca 10-12 st). Häll några matskedar olivolja på en långpanna. Vänd ananasen i oljan och fördela dem på plåten. Häll lite flytande honung på varje ananasskiva. Fördela det jämt med en pensel. (Undvik honung direkt på plåten då socker lätt bränner fast. Det kan bli svartbränt, börja ryka och ge dålig smak). Placera plåten i mitten av ugnen och grädda i ca 5 min. Serveras ljummen eller kall.

Vill man ha någonting till får man en fin efterrätt med någon kula glass, ett rån och lite chokladsås samt ev. några blad av pepparmynta.

 

