Vissa dagar har jag varken ork eller tid att laga mat. Är barnen iväg någonstans mitt på dagen, vill jag hinna med så mycket annat som måste göras medan det är ”lugn och ro”… 😉

Idag var en sådan dag. Ofta gör jag då en sallad, men idag insåg jag att man faktiskt inte måste stå och skära grönsakerna innan de läggs på tallriken. Det blev aptitligt ändå, tyckte jag… grovhugget men riktigt gott. Och jag blev alldeles lagom mätt, så att jag inte blev sådär trött som man kan bli efter tung mat. 🙂

Snabba grönsaker

Snabbaste maten… Kvisttomat, gurka, isbergssallad, fårost, persilja, basilika, oliver, olivolja, äppelcidervinäger och grovt osötat rågbröd.

Det kändes som en rätt balanserad måltid för stillasittande arbete… proteinrik ost, lagom långsamma kolhydrater i det osötade grova brödet (förmodligen medelhögt GI), enkelomättat fett i oliver och olivolja (mättat i osten). Åtminstone tre färger (rött, grönt och svart) och tillräckligt med fibrer i grönsakerna och brödet. Och en del bra mineraler och vitaminer. Persilja har ett bra näringsvärde med mycket C-vitamin, en del järn, kalium och kalcium, etc. Basilika innehåller så pass många näringsämnen att det är enklare att hänvisa till näringstabeller än att räkna upp dem här… men det kan vara värt att nämna att den innehåller en hel del folsyra och till min förvåning en del fleromättat fett. Nu äter åtminstone jag oftast ganska små mängder basilika, men alla bidrag små åt rätt håll, är alltid välkomna. Äppelcidervinäger har många fördelar, och en av dem är att det hjälper till att stabilisera blodsockret.

