knaprigt till dessertost

Gott att bjuda på – tunnknäcke med nässlor och bovete, camembertost och vattenmelon.

Som konsument i butiken tillhör jag marknadssegmentet ”early adopters”, eller möjligtvis segmentet ”early majority”. Jag tillhör nämligen den där nyfikna sorten som beredvilligt testar alla nyheter som verkar intressanta och gärna har någon ny kvalitet jämfört med andra tidigare produkter på marknaden.

Samtidigt köper jag sällan saker av gammal ohejdad vana. Produkter som lever upp till mina förväntningar fortsätter jag gärna att handla, men eftersom jag är rätt kräsen när det gäller kvalitet är det inte allt som faller mig i smaken…

Sist jag handlade fick jag syn på ett för mig nytt tunnknäckebröd från Leksand med nässlor och bovete. Eftersom nässlor är så näringsrikt att man nästan skulle kunna jämställa dem med vitamintabletter lät det spännande. Inte bara för att nässlor är nyttigt, det kändes som det var en ny innovativ produkt. Det är möjligt att den har funnits en tid på marknaden och jag bara inte lagt märke till den, men den kändes ny. Som om den åtminstone mat- och livstilsmässigt ligger i tiden. Alltså blev jag nyfiken. Så nyfiken att den fick följa med ner i varukorgen. Ett rent impulsköp 😉 . Ja, den var ju inte så där förskräckligt dyr, även om jag definitivt inte köpte den för att den var billig. Men nässlor och bovete är nyttigt, så varför inte. Dessutom pryddes tunnknäckebrödet av pumpafrön och som också är nyttiga och goda. Och de tunna sticksen såg spröda och knaprigt goda ut.

Normalt är jag som sagt en kräsen konsument som läser innehållsförteckningar innan jag köper nya produkter. En gammal vana jag lagt mig till med när sonen inte tålde mjölk. För jag upptäckte då att det fanns allt möjligt oväntat som kändes rätt onödigt i helt vanliga matvaror. Men denna gång lät jag mig förledas av den förtroendeingivande förpackningen, som jag måste säga att de har lyckats med.

Nej, det var inget fel på produkten. Jag kommer nog att köpa både den och de andra varianterna som också var nya för mig fler gånger. Rent smakmässigt var det en mycket bra produkt som passade till camemberten jag köpt till. Det kändes att det var en kvalitétsprodukt. Ingredienserna var rätt ok. Nej, det fanns bara en lite märklig sak med denna produkt. Till min förvåning innehöll detta tunnknäcke som hade som namn Nässlor och Bovete bara 1 % nässlor och 3 % bovete… hm.

Huvudingrediensen var vetemjöl. Men visst innehöll den även rågmjöl, speltmjöl, vetekli och ett antal naturliga kryddor. Inga tillsatser eller konserveringsmedel. Och enligt hemsidan är det en hantverksprodukt och det stämmer säkert för den smakar gediget. Så om man bortser från att produkten knappt innehåller nässlor och bovete och tar den för vad den är – ett välgjort väldigt gott tunnknäckebröd – ja då tycker jag att det är en mycket prisvärd produkt. Vetemjöl som huvudingrediens gör ju att det inte är en produkt jag kommer att köpa eller äta till vardags, men det var säkert inte tänkt så heller. Fast om jag får önska kanske de kunde skapa en ny produkt med 25 % nässlor och en bas av råg- och kornmjöl. Kornmjöl var ju med bland de senaste vetenskapsnyheterna som något man borde äta om man vill leva länge och slippa hjärt- och kärlsjukdomar…

