Nu har vi en ny frukostfavorit i familjen… I tre dagar har jag fortsatt att baka dessa frukostkakor på begäran 😉

Det började med att min yngste son såg på ett barnprogram på TV, där de bjöd på kakor. Av någon anledning förknippade han det med mina lite nyttigare kakor som jag ibland gör till frukost. Enda problemet med dem är att jag aldrig skrev ned något recept, så det har varierat rätt mycket i smak. Men tydligen har jag bakat några som smakade ungefär som mina brynta havregryn som jag brukar toppa A-filen med. Så jag provade mig fram till ett nytt recept. Och nu har jag fått baka dessa på begäran igen… Fast de är ju rätt goda, och lyckligtvis mättar de rätt bra så de räcker till mig också 😉

Här är receptet:

Nyttiga kakor

Goda frukostkakor

Frukostkakor (12 st =  ca 3-4 port.)

Ingredienser:

  • 2 dl havregryn
  • 1 dl fullkornsdinkelmjöl alt. fullkornsvetemjöl
  • 1 dl vetemjöl alt. fullkornsvetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk äkta vaniljsocker
  • 1/2 tsk ingefära
  • ca 1/2-1 tsk kanel
  • 1 msk rörsocker (kan ersättas med ca 1/2 tsk salt om man vill ha osötade kakor till ex ost,uteslut i så fall äv. vaniljsocker)
  • ca 0,25-0,5 dl olivolja
  • ca 1/2-1 dl vatten
  • 1 ägg (kan utelämnas om man inte tål ägg)

Förvärm ugnen till 200 grader C. Täck en plåt med bakplåtspapper eller smörj den med fett (ex. Smör). Rör i hop de torra ingredienserna i en bunke/skål. Tillsätt oljan och rör om. Tillsätt så mycket vatten att det blir grötliknande konsistens. Rör ned ägget. Fördela smeten på plåten med hjälp av två matskedar (ca 1 rågad msk/kaka). Grädda i ugnen ca 7-10 min. (Tiden gäller för varmluftsugn. Vanlig ugn kan ta några minuter ytterligare.) Passa så att de inte blir brända. De är klara när de är gyllene och fått lite färg i kanterna och på undersidan.

Kakorna innehåller lite rörsocker men är inte onyttigare än ex. frukostflingor eller t.ex. tekakor. Eftersom kakorna innehåller havregryn, fullkorn, olivolja och ägg mättar de bättre. Kompletterat med t.ex. ett kokt ägg och en nyttig bärsmoothie blir det en bra frukost.

