Så var det då dags igen, för den där årliga höstförkylningen som jag av någon anledning alltid råkar ut för i september. Och varje gång blir jag lika irriterad, för den tycks alltid sammanfalla med när jag har som mest att göra. Jag vill verkligen inte vara hemma från jobbet, men till slut har jag lärt mig att när kroppen verkligen skriker efter vila, halsen känns som sandpapper och droppsnuvan fjättrar en vid näsdukarna – ja, då är det dags att kasta in handduken och krypa ned under filten och vila. Åtminstone om man inte vill riskera att dra ut på det hela…

Men jag avskyr att vara sjuk och att sitta och vänta ut det hela, så den här gången botaniserade jag lite i mitt kryddskåp. Det finns delade meningar om huruvida huskurer har någon effekt på förkylningar eller inte. Men vissa födoämnen och kryddor har  i alla fall en hämmande effekt på bakterier och inflammationer och stärker immunförsvaret. Är det tillräckligt starkt så dämpar det i alla fall det halsonda 😉 och denna lilla huskur som jag hittade på denna gång hade faktiskt en viss effekt. Mattheten i kroppen är dessvärre kvar, men halsen blev i alla fall bättre under några timmar 🙂

Här är receptet:

”Hästkur” i förkylningstider

Ingredienser:

  • 1 st pressad vitlöksklyfta
  • 1 tsk honung
  • 1/2 krm chillipeppar
  • 1/2 krm gurkmeja
  • 1/2 tsk olivolja
  • 1 krm äppelcidervinäger

Rör samman ingredienserna och ät omgående.

