Den som har läst många inlägg på den här bloggen har nog förstått att jag är väldigt förtjust i desserter… 🙂

och jag tycker efterrätter verkligen fyller en viktigt funktion. De sätter guldkant på tillvaron och de gör att man känner sig mätt på ett bra sätt. De minskar godissuget och gör åtminstone mig och min familj glada. Vi äter mindre godis och lite mer nyttigt. För en bra dessert kan ge ett bra näringstillskott. Att äta en efterrätt direkt efter maten påverkar blodsockret mindre än att äta sötsaker mellan måltiderna. Och det är lättare att avstå från godis om man äter efterrätter.

Det är bra att minska sin sockerkonsumtion och mängden mindre bra fetter vi äter. Med en hemmagjord efterrätt får man koll på vad man faktiskt äter…

Idag blev det en härlig bananefterrätt. Skivad banan, med vispad grädde (40 % innehåller ingen modifierad stärkelse), och hemmagjord chokladsås. Det är hela 1 dl socker i denna chokladsås, men man måste inte ta så mycket av den… 😉 Fast jag får väl erkänna att det slevades rejält och den siste frågade om han fick slicka ur skålen… Tja vi äter inte chokladsås ofta, så det må väl vara hänt när vi väl äter det… 😉 Chokladsåsen är i alla fall mycket billig och står sig även några dagar i kylen… så man måste ju inte äta upp allt på en gång…  Ja, jag tröstar mig med att kakao i alla fall är nyttigt. Och det finns inte en ”massa” andra suspekta ingredienser med främmande, spännande? namn…

Så här är receptet på en mycket enkel och lättlagad chokladsås att förgylla både vardag och fest med:

Chokladsås (4-5 port.)

Ingredienser:

  • 1 dl socker
  • 1 dl kakao
  • 1/2 krm salt
  • 1 dl kallt vatten

Rör samman de torra ingredienserna i en  mindre kastrull, gärna tjockbottnad (ca 1, 5 liters kastrull är smidigast – mindre så vill kakaon gärna flyga över kanten, större så blir det lite för tunt på botten). Tillsätt vattnet under omrörning (gärna med visp för att undvika klumpar). Låt koka upp under omrörning och låt såsen sedan småkoka i ca 5-10 min. Rör om då och då och passa noga så att det inte bränns i botten. Häll över i lämplig såskanna. Serveras varm, ljummen eller kall.

Den varma chokladsåsen är godast till frusna efterrätter och ljummen till kylskåpskalla. Och för den logiske läsaren är det kanske onödigt att påpeka att kall sås passar bäst till rumstempererade eller varma efterrätter. Jag har inte provat den frusen, men med denna logik borde det passa bra till riktigt heta efterrätter. Tja, det kan ju vara värt att vidareutveckla någon ny intressant efterrätt med frusen chokladsås… T.ex borde man kunna ringla den på ett fat med smörpapper/bakplåtspapper i fina mönster och ställa den i frysen under några timmar. Det borde fungera som dekoration… tja, det tål att undersökas…en annan dag. Vi fick som sagt ingen chokladsås kvar till vidare experimenterande 🙂

