Avokado tillhör en av mina favoriter… men eftersom jag är prismedveten har jag inte ätit det på ett tag…

Den brukar vara billigare under den mörka årstiden och då brukar jag passa på. Men idag läste jag att avokadon gått upp ca 40% i pris under det senaste året… och pga torkan i Kalifornien kan priset stiga rejält… ytterligare. Här är det klassisk tillgång och efterfrågan som styr.

Avokado har många hälsofördelar. Den innehåller enkelomättat fett, många vitaminer och fibrer. Den ger bra mättnad. Den är smidig att ta med och passar i många sammanhang. Därför har den blivit mycket populär. Men den går inte att odla i Norden. Och baksidan av dess popularitet är att odlingarna förstör miljön i dess sydamerikanska hemtrakter. Men den odlas även i Sydeuropa och ur klimatsynpunkt sägs detta vara ett bättre alternativ. (Har inte kollat upp hur det ser ut på miljöfronten där, men transporterna är i alla fall kortare) Den mognar där under hösten och vintern.

Nu kan man fråga sig hur våra nordiska förfäder överlevde utan avokado…ja de åt förmodligen lite andra saker med samma näringsinnehåll… kanske inte allt i ett enda livsmedel utan många olika saker. Så för den pris- och hälsomedvetne kommsumenten är det nog dags att vidga vyerna på hemmaplan och glänta på dörren till vårt inhemska utbud…

Och för den med lite pengar över att investera så kanske avokado kan vara ungefär lika lönsamt som de Holländska tulpanerna en gång var…men avokado är ju ett rätt känsligt bär så den ska nog ses som ett högriskprojekt 😉

