IMG_6191Ibland hamnar jag i perioder när jag inte har någon inspiration att laga mat 😏 Barnen äter bra i skolan och det finns bra mat att köpa på mitt jobb till ett rimligt pris, och är ingen direkt hungrig hemma duger ofta en lättare kvällsmat. Så antingen blir det de väl beprövade recepten eller den där köpta lunchen som ju egentligen är onödiga pengar…Alltså dags att inspirera sig till något nytt 😁

I går handlade jag därför en färsk majskyckling på extrapris. Majskyckling håller bra kvalitet. Rå kyckling kan vara farligt… men jag som gillar smidiga lösningar har kostat på mig engångshandskar till detta 😏

Jag sköljer den i kallt vatten och det går bra om man ser till att det inte skvätter utanför diskhon… sedan är proceduren enkel..och hel kyckling är enkelt att smaksätta på nytt sätt 😊 Det bidde en

Lättlagad gulröd majskyckling med lätt knaprig potatis ( 4 port.)

Ingredienser:

  • 1 rå majskyckling
  • ca 5-10 potatisar (beroende på hur mycket man vill ha per portion)
  • olivolja alt. annan värmetålig olja
  • 1/2 pressad lime
  • salt
  • svartpeppar
  • chillipeppar
  • gurkmeja
  • flytande honung
  • några små klickar smör

Förvärm ugnen till 175 grader C. Häll lite olja i botten på en ugnsfast form. Skölj försiktigt kycklingen under kallt vatten (det har varnats för att bakterier kan skvätta upp på diskbänken och hamna på ex grönskar, men är man försiktig kan man undvika slabb på diskbänken 😏) Lägg kycklingen i formen. Skala eller borsta potatisen. Dela varje potatis i 4 delar på längden. Placera runt om kycklingen. Ringla olja över både kyckling o potatis. Häll en halv pressad lime över kycklingen. Salta och peppra lätt över både potatis o kyckling. Strö över chilipeppar och gurkmeja över kycklingen. Häll lite flytande honung så att det rinner in i kycklingen och in mellan vingarna (bräns mindre om det inte är honung högst upp). Lägg några små klickar smör ovanpå kycklingen. Ugmstek ca 1 timme på nedersta läget i ugnen. Den är klar när den inte längre är rosa intill benet (inuti).

Och för den som gillar gissa 5-fel teckningar 😉 så bjuder jag här på en sådan bild 😁 Någon som redan gissat det rätta svaret? Jo precis… det saknas grönsaker i 5 färger 😁

Men det kanske passar med en sådan bild på just den här bloggen… allt i livet måste inte alltid vara perfekt. Ibland är halvbra alldeles tillräckligt. Ja kycklingen och potatisen blev nämligen alldeles tillräckligt perfekt… för mina smaklökar… grönsaker kan läggas till senare 😉 och vid närmare eftertanke så innehåller ju både den röda chilin och den gula gurkmeja bra antioxidanter 😊

 

 

