december 2017


Så här års är det många som både vill leva lite sundare och som behöver fylla igen de små, eller stora 😉, hålen i plånboken. Ett enkelt sätt att uppfylla båda kriterierna är att laga enkel mat från grunden. Den blir billigare, man slipper onödiga tillsatser och har koll på vad det faktiskt innehåller.

En enkel lättlagad rätt med få och relativt billiga ingredienser är ugnslagad fisk med potatissäckar.

3345F381-6725-481C-AE95-A681689EA16F

Ugnslagad fisk med potatistäcke ( ca 4 port.)

Ingredienser:

  • 1 pkt tinad vit fisk, ex sej
  • ca 8-10 st potatisar (julpotatis är billig nu)
  • ca 2 dl grädde (40% är utan tillsatser)
  • olivolja
  • salt och peppar

Förvärm ugnen till 200 grader. Häll lite olja i botten på en ugnsäker form. Fördela fiskfiléerna (om det är fiskblock dela upp det i filéer) över botten. Fördela grädden över fisken. Peppra och salta lätt över fisken. Skölj och ev borsta potatisen. Skiva i tunna skivor. Fördela över fisken. Ringla över olja. Peppra o salta. Placera i mitten av ugnen. Färdigt när potatisen är mjuk och fått lite färg. Servera gärna med färska grönsaker.

Annonser

DF77E077-9106-4F38-A70B-D87924316D3C

Ugnstekt lax med smörstekt spenat och tagliatelle är enkel, snabblagad och nyttig mat. Tinad eller färsk lagas laxen i ugnen i 180 grader, ca 10-12 min. Vänd i olivolja, salta och peppra innan den ställs mitt i ugnen. Pastan hade 6 min koktid och spenaten både tinade och blev tillagad i stekpannan under tiden. Den tillagades i 3-4 msk smält smör och smaksattes med salt och peppar.

Lax innehåller bl. a. bra fett, protein och D-vitamin. Eftersom det inte finns tillräckligt med sol så här års kan vi inte själva bilda det. Idag vet vi att D-vitamin är viktigt för immunförsvaret. Fisk är alltså ett viktigt livsmedel så här års för oss i norden.

Spenat innehåller många bra näringsämnen. T.ex folsyra. Det har visat sig att de som äter lite mer folsyra än andra har bättre studieresultat. Spenat hjälper även till att hålla blodkärlen rena och bidra till god syreupptagningsförmåga. Spenat innehåller karoten (förstadium till A-vitamin). Fett behövs för att kunna tillgodogöra sig det. Alltså är det bra att tillaga spenaten i smör. Den blir ju dessutom godare 😊

Pasta är säkert diskutabelt när det gäller hälsan. Det innehåller mycket kolhydrater. Men när man äter det tillsammans med protein och och fett höjs blodsockret inte lika snabbt, eftersom fett och protein bromsar och fördröjer. Personligen mår jag bra av pasta. Men det är individuellt hur ens kropp kan hantera kolhydrater. Vill man byta ut det mot något med färre kolhydrater finns numera pasta gjort av bönor mm. Lite extra konditionsträning, brukar annars ta hand om kolhydraterna.

Höjd pensionsålder… först tyckte jag att det var ett jättebra beslut. Det kommer att behövas rent samhällsekonomiskt. Och de människor jag känner som valt att fortsätta jobba trots att det nog är flera år sedan de gick i pension, ja de är friska, i god form och välmående. De har lång erfarenhet och löser sådant som andra inte kan. Just pga sin kunskap och erfarenhet. De behövs på arbetsmarknaden.

Men. Min nästa tanke gick till de med fysiskt tunga, monotona jobb. Och de som har jobb som är psykiskt påfrestande. Och de med mycket krav och liten frihet. Kan man verkligen förvänta sig att de grupperna ska orka fortsätta jobba till 64? Har de som tog beslutet satt sig in i deras situation? Har de själva jobbat inom sådana jobb? Jobb där människor slits ut i förtid… och vad kostar inte utslitna människor i vårdkostnader? Människor som är fysiskt eller psykiskt utslitna brukar ofta gå snabbt utför. Deras hälsa försämras ofta mycket fort.

Det verkar finnas en attityd att dessa människor får skylla sig själva eftersom de inte valde andra yrken. Men jag tycker inte man kan begära att alla ska klara högre studier. Och de krävande arbetsuppgifterna behöver fortfarande utföras.

Eftersom den här typen av yrken ofta är låglöneyrken, får de lägre pension. Så jag kan tycka att rent samhällsekonomiskt att det borde vara billigare att låta dessa grupper få gå i pension vid 60, om de t.ex jobbat de senaste 20:e åren inom de tunga jobben. Med full pension. Den är ju trots allt lägre än de andra gruppernas pension. Eftersom dessa människor ändå riskerar att inte orka göra ett fullgott jobb om de slits ut. Sjukskrivs de och behöver både vård och hemhjälp tidigt kostar det en hel del pengar.

För dem med intressantare jobb och högre lön är det ju hälsosammare att fortsätta jobba och känna att man både gör något meningsfullt och fyller en viktig funktion.

Men om det skulle visa sig vara för dyrt att låta låglönegruppen gå i tidig pension, ja då borde det skapas en typ av fysiskt och psykiskt mindre betungande jobb för de mellan 60-65. För vi lär nog ändå få fortsätta jobba längre framöver…och denna grupp lär nog fortsätta att bli utsliten i förtid. Det kostar pengar. Och ger mänskligt lidande. Vem vill leva med ständig smärta, vikande knän, och utbrändhet? När det går att förebygga…om viljan finns.

Men vilken grupp på arbetsmarknaden man än tillhör så kan man behöva gå ned i arbetstid. Ska man göra ett bra jobb behöver man livskvalitet. Att ha råd att jobba lagom mycket. Det gör att man orkar jobba längre.

 

91C44450-F331-4D5F-AE7A-D33D02B0C033Nu är det säsong för rotfrukter. Svenskodlad prisvärd mat med bra näringsvärde och bra fibrer. Ända nackdelen brukar vara att de är lite tidskrävande att tillaga… och något tunga att släpa hem… Men de har relativt bra hållbarhet om man förvarar dem svalt och mörkt. Så man kan ju dela upp sina inköp, eller se det som bra gratis träning 😉 att bära hem några kilo…

Finns det då några genvägar att tillaga dem? Jo, det går bra att borsta dem istället för att skala dem. Det är smidigt att tillaga dem i ugnen på svag värme och detta är ett bra sätt att bevara näringsämnen, så de inte följer med kokvatten etc.

Ugnsstekta rotfrukter på latmansvis ca 4 port.

Ingredienser:

  • Olivolja
  • 1 påse färska rödbetor
  • ca 10-12 små potatisar
  • 2 gula lökar
  • ca 4-5 gula lökar
  • Salt
  • peppar
  • Torkad rosmarin

Förvärm ugnen till 150 grader C. Fördela olja över en långpanna. Borsta rotfrukterna så att all smuts/grus skölja bort. Skär av morötternas ändar. Skala löken och skär dem i 4 klyftor. Dela morötterna i ca 4 cm långa bitar. Dela små rödbetor på mitten, stora i 4 delar. Fördela på plåten och ringla över olja. Rör gärna om med händerna så att oljan fördelas runt om. Salta och krydda över plåten. Placera i mitten av ugnen. Ugnstek ca 1 timme. Prova med nålsticks. Det är färdigt när rotfrukterna känns mjuka.

Servera gärna med kött, linser eller bönor eller färska grönsaker. En klick smör eller creme fraiche är gott till.